23948sdkhjf

Vem vinner kampen om regelverket för e-call?

Det springs just nu intensivt i maktens korridorer i Bryssel. Det är representanter från Figiefa, Cecra, EGEA, AIRC, FIA å ena sidan och ACEA å andra sidan som alla vill påverka regelverket kring e-call, automatiskt nödsamtal vid haveri.

Det rapporterar SBF:s ordförande och tillika styrelseledamoten i den europeiska eftermarknadsorganisationen Figiefa, Christer Liljenberg.

Enligt Liljenberg är det ett spel som bedrivs på den allra högsta nivå inom EU eftersom det är stora framtida värden som står på spel. Den europeiska eftermarknaden omsätter ca 1 000 miljarder kronor enbart i bildelar varje år. Men framför allt är det alla bilverkstäders rättigheter som riskeras om biltillverkarnas inflytande över EU-lagstiftningen blir för stor.

Det är många parter som lobbar. Verkstädernas rättigheter och konsumenternas fria val av verkstad och reservdel företräds av AFCAR – Alliance for the freedom of car repair, som är lobbypart åt Figiefa (fria bildelsgrossister), Cecra (bilhandel och verkstad), Egea (verkstadsutrustning), Airc (karosseri och lackering) och FIA (bilkonsumenter).

AFCAR:s ståndpunkt är solklar – ”open systems”, d v s systemen ska vara öppna, ingen verkstad ska diskrimineras genom att stängas ute samtidigt som konsumenten ska ha ett fritt val att välja verkstad och val av övriga tjänster som framtidens telematik kommer att erbjuda.

Utan det ska vara lika för alla, precis som EU:s riktlinjer för eftermarknaden efter juni 2010 föreskriver.

– Genom möten med den beredande EU-administrationen och förtroendevalda inom EU, EU-parlamentariker, vill de påverka lagstiftningen kring i första hand e-call, automatiskt nödsamtal. Enligt vår mening får den inte bli för snäv eftersom det indirekt handlar om all telematik, trådlös kommunikation, i bilar, berättar Christer Liljenberg.

– Grovt förenklat handlar det om den klassiska frågan om vem som ska sitta bakom ratten i en bil när det är dags att köra till verkstaden – bilägaren eller biltillverkaren, fortsätter Liljenberg.

Han säger att kampen avser endast ett par ord och betydelsen av dem, ett komma och var man ska sätta punkt i en lagtext. Men den är ack så avgörande för den fria konkurrensen på den europeiska bilmarknaden, och för bilägarens fria val av reparatör och reservdel.

Det avancerade lobbyarbetet kring regelverket för e-call har pågått under ett par års tid. Arbetet bedrivs på en så pass hög, både inom EU och nationellt, nivå dessutom med ett mycket brett angreppssätt. Det innebär att media som brukar bevaka svensk opinionsbildning, Dagens Opinion, Resumé, Fokus m fl, hittills inte uppmärksammat det.

Efter att EU beslutat om att e-call skall bli obligatoriskt fr o m oktober 2015 i alla helt nya personbilsplattformar, har lobbyarbetet intensifierats i Sverige. En lång rad formella och informella aktiviteter har genomförts. I dagarna kommer en första rapport från MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap – men den är inte uttömmande då beslutsprocessen och det tillhörande, intensiva, lobbyarbetet alltjämt pågår inom EU.

På SBF:s årsmöte medverkade Claire Albano, lobbyist på Figiefa. Hon informerade om nuläget i lobbyarbetet samt beskrev hur AFCAR arbetar med frågan. På årsmötet deltog inte bara SBF-medlemmar utan även representanter från bärgningsföretag och larmcentraler var inbjudna som gäster under Albanos anförande.

På MRF:s framtidsseminarium under Automässan bjöd Per Adamsson från WirelessCar på en spännande resa genom ämnet bilar och trådlös kommunikation, telematik. Bland annat berörde han vad tekniken kan innebära för servicemarknaden och delvis nya ekonomiska modeller för den i och med utvecklingen. Även Automässans invigningstalare, tidigare Clepa-chefen Lars Holmqvist, tog upp frågorna om teknisk information och telematik. Han konstaterade att det är områden där man ännu inte nått ända fram.

Men bara dagar innan dess hade det blivit känt att Ford-höjdaren Jim Farley under elektronikmässan CES sagt att Ford i princip vet allt om de förare som kör Ford-bilar med fabriksmonterad GPS-navigator. Ett uttalande som efter våldsam mediereaktion, i skuggan av avlyssningsskandalen med NSA, togs tillbaka.

I sin ”pudel” sa Ford:s talesperson att de naturligtvis inte spårar sina kunder eller lämnar ut information kring dem utan deras godkännande.

Under FKG:s eftermarknadsseminarium i anslutning till Rally Sweden berörde Clepas Wolfgang Meyer eftermarknadsspecialist konsekvenserna av allt för snäv skrivning av lagtexten samtidigt som han menade att EU-parlamentarikerna lagt för mycket arbete på att tvinga fram e-call-funktionen i bilar. Det finns andra områden, som konsekvenserna av allt för många felbehandlingar inom den europeiska sjukvården eller tobaksrökningen, som arbetet borde läggas på, menar det Clepa som han företräder.

Frågan om konsekvenser av telematik i bilar är långtifrån enkel – tekniken bjuder på både hot och möjligheter för fordonstillverkare, bilägare/privatpersoner och eftermarknadens aktörer.

De lagar och regler som skrivs nu måste bli tydligare och långsiktigare samt sättas in i ett betydligt större sammanhang, menar påtryckarna som företräder bilägarna/konsumenterna och eftermarknadens olika aktörer. Medan biltillverkarna är av en annan uppfattning.

Det är också många myndigheter som är berörda – från EU-kommission och EU-parlamentariker, via nationella departement till nationella myndigheter som Konkurrensverket (KKV), Konsumentverket (KoV) och Datainspektionen (DI) samt Post och telestyrelsen i Sverige (PTS), MSB m fl enbart i Sverige. Det ställer också sina krav.

Svenska konstellationen inom AFCAR (SBF, MRF, FVU och Motormännen) uppvaktade näringsdepartementet i början av februari. I mötet med Åsa Vagland och Linnéa Lundström på departementet deltog även Neil Pattemore, tekniskt sakkunnig hos eftermarknadsorganisationen Figiefa, som föredragande.

Enligt Christer Liljenberg arbetade departementet med en mycket begränsad tolkning av EU-direktiv kring e-call, som endast tar hänsyn till den nödsignal som aktiveras vid haveri, i regel när bilens airbags-/SRS-system aktiveras.

– Det är viktigt att poängtera att vi inte arbetar emot e-call, utan det är ett viktigt hjälpmedel för ett ännu bättre europeiskt trafiksäkerhetsarbete. Däremot arbetar vi emot en allt för begränsad lagstiftning vars konsekvens är att den fria konkurrensen och bilägarens eget val sätts ur spel, förklarar Christer Liljenberg och konstaterar att mötet med näringsdepartementet var mycket viktigt.

Olle Holm

###

Faktaruta

Telematikfrågan berör alla verkstäder

På Automässan 2011 rullade Bildelsgrossisterna, SBF, ut branschinitiativet MeckPower. Uppropet vände sig både till märkesauktoriserade verkstäder och allbilverkstäder, och avsåg både deras rättigheter och skyldigheter - avseende utförande av reparation och val av reservdel - på den 2010 avreglerade eftermarknaden.

– Syftet med avregleringen av eftermarknaden inom EU och EES-länderna är att genom fri och ökad konkurrens ska serviceutbudet breddas samtidigt som priserna och därmed ägandekostnaderna ska pressas nedåt, förklarar Christer Liljenberg, ordförande för SBF och fortsätter:

– Detta sker när fler aktörer i form verkstäder, bildelsgrossister, fordonsverkstadsutrustare och reservdelsleverantörer tillåts konkurrera på hela marknaden, och inte som tidigare bara på en del, på grund av bristen på ett fungerande regelverk.

– Konsumenterna, bilägarna, får ett fritt val, fortsätter han.

Christer Liljenberg säger att det övergripande syftet med avregleringen av motorfordonsmarknaden är att alla EU-medborgare ska ha möjlighet att köpa och äga en personbil samt att stärka de små och medelstora företagens (SME) position är därmed utvecklingsförmåga när de (verkstäder, grossister, fordonsindustrins underleverantörer) tillåts konkurrera på eftermarknaden.

– Det finns klara nationalekonomiska samband mellan mobilitet och ekonomisk tillväxt och därmed ökat välstånd, säger han.

Kampanjuppropet MeckPower är en svensk vidareutveckling av den europeiska kampanjen för verkstädernas rättigheter, Right-to-repair-campaign (R2RC). Den har i sin tur sitt ursprung i ett branschupprop, initierat av de federala myndigheterna, i USA för att öka serviceutbudet genom att öppna upp alla system.

Det är AFCAR som driver, Alliance for the freedom of Car repair, som även driver R2RC. R2RC arbetar i huvudsak med EU-lagstiftning, de EU-direktiv och de regelverk med riktlinjer, som omgärdar bileftermarknaden. I AFCAR ingår företrädare för eftermarknadens aktörer samt konsumenterna, bilägarna.

En tredje bokstavskombination som är värd att känna till är SERMI. SERMI är den partsöverskridande organisationen som hanterar frågan om rätten till att få del av en bils innersta tekniska information, den som innehåller stöld- och säkerhetsrelaterad information.

I SERMI ingår representanter från den europeiska bilindustrin (ACEA) och representanter från eftermarknadens aktörer.

I Sverige är bildelsgrossisterna, SBF, huvudman för samtliga kampanjer som berör verkstäder och bildelsgrossister. Christer Liljenberg berättar att man har löpande kontakter, svarar på remisser eller har uppvaktat en rad myndigheter för att hävda alla verkstäders rättigheter, som:

– Konkurrensverket, KKV

– Konsumentverket, KoV

– Datainspektionen, DI

– Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB

– Näringsdepartementet

– Justitiedepartementet

– Finansdepartementet

– Riksdagens näringsutskott

– Enskilda riksdagsmän

– EU-parlamentariker

Christer Liljenberg avslutar med att säga att det är oerhört viktigt att alla verkstäder organiserar sig – går med i MRF eller nybildade Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

– Det finns ingen skillnad mellan om man är märkesauktoriserad eller om man arbetar allbil, utan det handlar om samma rättigheter för att kunna agera på en avreglerad eftermarknad, säger han.

Fordonsverkstadsutrustarna, FVU, som är branschorganisation för leverantörer av verkstadsutrustning. FVU ingår i EGEA, AFCAR och R2RC. Ordförande: Kennet Andersson, Vd: Gilbert Fransson

Motorbranschens Riksförbund, MRF, som är branschorganisation för både bilhandel och bilverkstad. MRF ingår i Cecra, AFCAR och R2RC. Ordförande: Tommy Andersson, Vd: Per Johansson

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som är branschförening för bildelsgrossister. SBF ingår i Figiefa, AFCAR och R2RC. Ordförande: Christer Liljenberg

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, nybildad branschförening för fordonsverkstäder. SFVF ingår i R2RC. Ordförande: Mats Janson, Vd: Bo Ericsson

Andra parter aktiva inom eftermarknaden är:

Bil Sweden, branschorganisation för biltillverkare och importörer av bilar. Bil Sweden ingår i ACEA. Ordförande: Stefan Johnsson, Vd: Bertil Moldén

Fordonskomponentgruppen, FKG, skandinavisk branschorganisation för fordonsindustrins leverantörer. FKG ingår i Clepa. Ordförande: Per-Ewe Wendel, Vd: Fredrik Sidahl

Motormännens Riksförbund, M, politiskt obunden konsumentorganisation för bilister. M ingår i FIA, AFCAR och R2RC. Ordförande Olof Karlberg, Vd: Maria Spetz

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08