EU säger ja till eCall i alla nya bilar
Den svenska regeringen har i rådet motsatt sig att införa eCall som ett obligatorium i alla bilar. Men de svenska socialdemokraterna i EU har motsatt uppfattning.
- Tekniska lösningar, som eCall, är viktiga i trafiksäkerhetsarbetet. Genom införandet av eCall kan vi nu rädda fler liv och begränsa allvarsgraden i de personskador som orsakas av trafikolycko. Vi socialdemokrater vill att Sverige ska vara drivande i EU och ett föredöme på trafiksäkerhetsområdet. Regeringens hållning i frågan är ytterst beklaglig och går stick i stäv med den nollvision i trafiken som vi kommit överens om, både i Sverige och på EU-nivå, säger den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Anna Hedh.
Varje år omkommer det cirka 28 000 människor i trafiken i EU och fler än 1 500 000 skadas. Lagförslaget går ut på att införa ett krav på att utrusta nya modeller av personbilar och lätta fordon med ett så kallat e-callsystem. Systemet innebär att vid en allvarlig olycka så skickas genom sensorer i fordonet (t.ex. airbag sensorer) ett automatiskt nödmeddelande (e-call) till larmnumret 112 och en standardiserad minimiuppsättning uppgifter (framförallt fordonets positionering och körriktning) överförs till larmcentralen. Det ska också enligt förslaget vara möjligt att manuellt ringa nödsamtal (e-call) till larmnumret 112 genom att trycka på en knapp.
Systemet förväntas minska antalet dödsolyckor och allvarsgraden i de personskador som orsakas av trafikolyckor. Den enskilde ska få snabb och lämplig hjälp vid ett nödläge genom att räddningstjänsten, polis och ambulans ska komma fram till det larmande fordonet tidigare. Systemet ska vara på plats senast i oktober 2015 enligt kommissionen förslag.