23948sdkhjf

Svensk fordonstillverkare ser ut att bli tysk dito

Volkswagen AG stötte på patrull direkt när man lade ett bud på Scania AB. Både Fjärde AP-fonden och Skandia sade direkt nej till budet och en ledare i Dagens Industri förkunnade ”Wir sagen nein”. Men inte desto mindre så finns det en rad finansiella institutioner som ser positivt på budet.

Det länge väntade budet kom en fredagskväll, när börsen stängt, och det kommunicerades ut på bred front utan att Scanias styrelse informerats. Volkswagen ansåg att detta tillvägagångssätt var det mest lämpliga för att säkerställa en oberoende utvärdering och ett oberoende uttalande från Scanias styrelse i samtliga aktieägares intresse.

Volkswagen Aktiengesellschaft erbjuder aktieägarna i Scania AB att överlåta samtliga aktier i Scania till Volkswagen för 200 kronor kontant per aktie, oavsett aktieslag, en affär som skulle omfatta cirka 60 miljarder kronor.

”Jag är mycket nöjd över att Scania och Sverige även fortsättningsvis kommer att spela en central och strategisk roll i vår integrerade verksamhet inom kommersiella fordon. Vi tar nu nästa logiska och konsekventa steg i vår strategi för att stärka den operationella integrationen mellan Scania, MAN och Volkswagen i syfte att skapa en världsledande aktör inom kommersiella fordon”, säger Leif Östling, ledamot i Volkswagens förvaltningsstyrelse, ansvarig för ”Commercial Vehicles” och tidigare koncernchef för Scania AB.

Volkswagen kommer endast att fullfölja erbjudandet om detta accepteras i sådan utsträckning att Volkswagen blir ägare till mer än 90 procent av samtliga aktier i Scania. Man betonar också att Scania och Sverige även fortsättningsvis kommer att spela centrala roller i Volkswagens verksamhet inom kommersiella fordon.

Volkswagen har en långvarig och framgångsrik relation med Scania som sträcker sig tillbaka till 1948 då Scania blev Volkswagens svenska återförsäljare. Volkswagen förvärvade år 2000 18,7 procent av kapitalet och 34,0 procent av rösterna i Scania och har sedan dess fortsatt att öka sitt ägande i Scania. Volkswagen innehar idag, direkt eller indirekt, 62,6 procent av kapitalet och 89,2 procent av rösterna i Scania.

Kommersiella fordon är ett mycket attraktivt och viktigt strategiskt affärsområde för Volkswagen, heter det i ett uttalande. Nästa logiska och konsekventa steg i Volkswagen-koncernens strategi är att stärka den operationella integrationen mellan Scania, MAN och Volkswagen för att skapa en världsledande verksamhet inom kommersiella fordon.

Det totala värdet av erbjudandet, baserat på de 298 910 903 aktier som inte direkt eller indirekt kontrolleras av Volkswagen, uppgår till cirka 59,8 miljarder kronor. Det totala värdet av erbjudandet, baserat på samtliga 800 000 000 utestående aktier i Scania, uppgår till 160 miljarder kronor. Redan idag är Volkswagen en av världens största bilkoncerner och man har pengar i sin kassakista. Därmed är man inte beroende av extern finansiering utan erbjudandet kommer att finansieras med Volkswagens tillgängliga medel. I nuläget är det många som stretar emot, men de flesta bedömare verkar ändå anse att snart är den svenska fordonstillverkaren helägt av tyska Volkswagen AG.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078