Koenigsegg One:1 har kontakt via molnet
Biltillverkaren Koenigsegg är känd för sina kompromisslösa fordon. De skräddarsydda lyxbilarna är byggda för hand och utrustade med det senaste och mest avancerade inom teknik, innovation och design. Den senaste funktionaliteten som superbilarna nu utrustas med är en uppkopplad lösning från Telenor Connexion.
Telenor Connexion förser Koenigsegg med en helhetslösning bestående av molntjänster, webbgränssnitt och en app för smartphones och surfplattor. Med hjälp av appen kommer Koenigseggs exklusiva bilägare få direkt tillgång till statistik över de senaste körningarna, medel- och maxhastighet, varvtid, g-kraft m.m. Vidare ger appen dem möjlighet att spåra bilen, kontrollera dess bränslenivå och batteristatus samt få tillgång till den senaste programvaran.
Fördelen för Koenigsegg, förutom ökad kundfunktionalitet, är att lösningen ger biltillverkaren tillgång till viktig fordonsstatistik samt möjlighet att optimera fordonets prestanda på distans.
Grundaren Christian von Koenigseggs drivkraft är att skapa den perfekta bilen och bolagets har som ständigt mål att förbättra fordonens prestanda. Varje aspekt av utvecklingsprocessen är fokuserad på resultat, inte bara vad gäller hästkrafter och hastighet, utan i varje del av leveransen.
– Vår målgrupp är krävande globala kunder som vill ha det absolut bästa. Med sin långa och gedigna erfarenhet av uppkopplade fordonslösningar var Telenor Connexion det självklara valet för att koppla upp våra bilar. Jag uppskattar särskilt deras flexibla inställning och den globala och framtidssäkra lösningen, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare.
– Vi är exalterade över att få arbeta med Koenigsegg och ser detta samarbete som den ultimata kvalitetsstämpeln för vår uppkopplade affärslösning. Koenigsegg är kända för att hålla den högsta standarden i branschen och för att enbart nöja sig med det absolut bästa, säger Per Simonsen, vd på Telenor Connexion