23948sdkhjf

EU ger grönt ljus för eCall i nya bilar

Nu har EU-parlamentet med bred majoritet röstat för att införa ett krav om att alla nya personbilar från 2015 ska utrustas med ett eCall system. Systemet aktiveras vid en bilolycka och syftar till att snabbare kunna skicka rätt hjälp till platsen. Den svenska regeringen hade i rådet motsatt sig att införa eCall som ett obligatorium i alla bilar, men de svenska socialdemokraterna i EU hade motsatt uppfattning.

Varje år omkommer det cirka 28 000 människor i trafiken i EU och fler än 1 500 000 skadas. Lagförslaget går ut på att införa ett krav på att utrusta nya modeller av personbilar och lätta fordon med ett så kallat eCall-system. Systemet innebär att vid en allvarlig olycka så skickas genom sensorer i fordonet (t.ex. airbag sensorer) ett automatiskt nödmeddelande (eCall) till larmnumret 112 och en standardiserad minimiuppsättning uppgifter (framförallt fordonets positionering och körriktning) överförs till larmcentralen. Det ska också enligt förslaget vara möjligt att manuellt ringa nödsamtal (eCall) till larmnumret 112 genom att trycka på en knapp.

I samband med utredningen har ytterligare ett stort användningsområde av eCall identifierats. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB rekommenderar därför Regeringskansliet att även använda eCall för att manuellt larma 112 vid akut sjukdom, det så kallade akuta sjukvårdslarmet. Detta ger en stor möjlighet att rädda människor som drabbas av akut sjukdomstillstånd i fordon.

Under FKG:s eftermarknadsseminarium i anslutning till Rally Sweden berörde Clepas eftermarknadsspecialist Wolfgang Meyer konsekvenserna av allt för snäv skrivning av lagtexten samtidigt som han menade att EU-parlamentarikerna lagt för mycket arbete på att tvinga fram e-call-funktionen i bilar. Det finns andra områden, som konsekvenserna av allt för många felbehandlingar inom den europeiska sjukvården eller tobaksrökningen, som arbetet borde läggas på, menar Clepa.

Frågan om konsekvenser av telematik i bilar är långtifrån enkel – tekniken bjuder på både hot och möjligheter för fordonstillverkare, bilägare/privatpersoner och eftermarknadens aktörer.

De lagar och regler som skrivs nu måste bli tydligare och långsiktigare samt sättas in i ett betydligt större sammanhang, menar påtryckarna som företräder bilägarna/konsumenterna och eftermarknadens olika aktörer. Medan biltillverkarna är av en annan uppfattning.

Enligt Christer Liljenberg på Sveriges Bildelsgrossisters Förening SBF har myndigheterna arbetat med en mycket begränsad tolkning av EU-direktivet kring e-call, som endast tar hänsyn till den nödsignal som aktiveras vid haveri, i regel när bilens airbags-/SRS-system aktiveras.

Det är viktigt att poängtera att vi inte arbetar emot e-call, utan det är ett viktigt hjälpmedel för ett ännu bättre europeiskt trafiksäkerhetsarbete. Däremot arbetar vi emot en allt för begränsad lagstiftning vars konsekvens är att den fria konkurrensen och bilägarens eget val sätts ur spel, har Christer Liljenberg förklarat. Nu blir det alltså eCall och det återstår att se hur den slutliga lagtexten kommer att se ut.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078