23948sdkhjf

Vi provkör GLA en ny kompakt-SUV

Mercedes-Benz har haft stora framgångar med sina nya kompaktmodeller. Nu kommer den fjärde modellen som bygger på den framhjulsdrivna bottenplattan från A- och B-klassen. GLA är den första kompakt-SUV:en från en tyska tillverkaren, en mdell som redan rönt stort intresse. Över 120 bilar är beställda i Sverige innan den ens hade hunnit introduceras.

GLA finns med både tvåhjuls- och fyrhjulsdrift och med en rad olika drivlinor. Motor-Magasinet har provkört, dels en basmodell, GLA 200 med fyrcylindrig bensinmotor med 136 hk och en automatväxellåda 7g-DCT och en bränsleförbrukning på 5,9 l/100 km. Den andra provkörningsbilen var en välutrustad GLA 220 CDI 4Matic med 156 hästar som visade att fyrhjulsdrift är inte så dumt om man vill ta sig fram i oländig terräng, i det här fallet en skånsk terrängbana med nog så utmanande hinder. Framkomligheten i terräng säkerställs av att föraren med ett knapptryck gör att automatlådans växlingspunkter och gensvaret på gaspådrag anpassas till den mer krävande körningen. Dessutom kan föraren överlåta åt anti-låsbromsarna (ABS) att själva sköta kombinationen av maxfart och kursstabilitet i medlut med ett system som kallas DSR (Downhill Speed Regulation). 4MATIC har konstant fyrhjulsdrivning och när ett hjul börjar slira (eller rotera för att det hänger i luften) överförs drivkraften med bromsingrepp till det eller de hjul som har bättre grepp i under- laget. Fyrhjulsdriften kan variera från 50/50 till 0/100 procent kraftfördelning mellan fram- och bakaxel.

GLA fungerar alltså mycket bra i terrängen, men är nog säkert en bil som mest kommer att köras på vanlig väg. Där är den en riktigt Mercedes med bra väghållning, mycket bra säkerhetssystem och en god komfort.

De nya modellen kommer att finnas med en rad olika motoralternativ och det förväntas förstås också att den senare kommer i en AMG-version. Från start kan den beställas med flera olika sättningar av fjädring och stötdämpare och belysningsalternativ. Axelavståndet har kompaktbilarna gemensamt men GLA är decimetern längre än A-Klass och CLA och lika mycket högre. Bagagevolymen kan varieras mellan 421 och 1 235 liter. En finess är att baksätena kan låsas i 15 graders framåtlutning. Då går det fortfarande att sitta i baksätet, men bagageutrymmet blir betydligt större. Redan som standard är den nya modellen välutrustad och GLA kan ävenb förses med en rad olika utrustningspaket. Priserna startar på 264 900 kronor.

Olle Holm

Fakta

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic

Motor: 4-cyl, diesel 1595 cc

Effekt: 115 kW/156 hk vid 5 300 v/min

Vridmoment: 250 NM vid 1 250-4000 v/min

Växellåda: Automat 7G-DCT, fyrhjulsdrift

0-100 km/tim: 8,8 sek

Toppfart: 215 km/tim

Framaxel: Fjäderben, tvärlänk

Bakaxel: Tvärlänk, längslänk

Fjädring fram/bak: Skruvfjädring, tvårörs gastryck/

Skruvfjädring, enrörs gastryck

Tjänstevikt/maxlast: 1435/485 kg

Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km

CO2-utsläpp: 135-138 g/km

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078