Elektrohydraulisk differentialspärr
Diffbromsen, med namnet FXD (Front Cross Drive), utvecklades en gång i tiden av Haldex, ett affärsområde som nu är avyttrat till BorgWarner, precis som Haldex påhängskoppling för fyrhjulsdrift.
Tekniken kombinerar den positiva effekten hos en konventionell differentialbroms, med fördelarna hos ett aktivt, reglerbart system.
Det skapar fördelar i form av mer förlåtande körbeteende och mins- kad understyrning.
Det elektrohydrauliska systemet är en del av ett modulkoncept med väsentliga delar från BorgWarners fyrhjulsdriftkoppling. Först ut i produktion är Volkwagen Golf GTI där FXD ingår i Performancepaketet och förbättrar kurvtagningen väsentligt med bättre riktningsstabilitet.
Tekniken är världens första elektroniska diff broms designad för den främre växellådan på ett framhjulsdrivet fordon och använder samma elektrohydrauliska aktiveringsteknik som nyligen lanserades på BorgWarners femte generationens AWD-koppling.
– Vår FXD-teknik har fått mycket positiva recensioner vid kundde- monstrationer för sin förbättrade dragkraft och fordonsprestanda, säger Dr Stefan Demmerle , President och General Manager , BorgWarner TorqTransfer Systems.
– Till skillnad från bromsbasera-de system , räknar vår teknik på det vridmoment som behövs i olika körsituationer vilket levererar maxi- malt med dragkraft , hantering och stabilitet och maximerar samtidigt det roliga med ett framhjulsdrivet fordon, säger han.
FXD-tekniken använder samma sensorer som ett AWD-system för ett kontrollerat låsningsmoment mellan vänster och höger framhjul. Kraften riktas till det hjul som har bäst grepp redan innan hjulen börjar slira eller spinna.
I vissa situationer, till exempel klättring i en isig backe, förbättras också accelerationen genom en effektivare användning av tillgänglig motoreffekt jämfört med bromsbaserade system som konsumerar motoreffekt.
Text: Klas Skarin