Falck Räddningskår lanserar vägservicebil
I Danmark har Falck goda erfarenheter av vägservicebilar. Där finns idag 70 sådana bilar och undersökningar visar att kundnöjdheten är mycket stor, 95 procent. Framförallt uppskattas hjälp som innebär att bilisten kan köpa reservdelar vid vägkanten och få reperationen utförd på plats. Att bärgas till en verkstad, eventuellt få en hyrbil eller tvingas övernatta i väntan på att den egna bilen blir körduglig uppfattas av kunden som ett sämre alternativ.
Vägservicebilen är utrustad med grundläggande verktyg och felsökningsinstrument för att enklare fel ska kunna åtgärdas på plats. I bilen finns också starthjälp, batterier, oljor, bränslen och kompressor för att fylla däck. Sist men inte minst är bilen utrustad med Falck Hjärtstartare, vilket också bidrar till bättre service och säkerhet längs vägarna. Falck räknar med att vägservicebilen kommer kunna hjälpa bilisten att fortsätta sin färd åtta gånger av tio.
- Nyheten ligger i linje med vår strategi att gå från att ”bara” bli sedd som en bärgningsfirma till att bli kundernas främsta val vid behov av vägservice, säger Christian Munk, sälj- och marknadsdirektör på Falck.
Uppföljningen av resultatet från den första vägservicebilen i Malmö-Vellinge visar när det kan bli aktuellt med fler bilar. Till att börja med räknar Falck med att den största efterfrågan finns i storstadsområdena men resultatet får avgöra den exakta geografiska spridningen i framtiden.
Anders Håkansson på Falckstationen i Malmö-Vellinge är pionjär för försöket.
- Jag är mycket positiv till lanseringen och framförallt tycker jag det är spännande att Falck är först ut med vägservicebilar, säger han.
Han och hans kollegor vet av erfarenhet redan idag vilka jobb de skulle kunna utföra med vägservicebilen.
- I de flesta fall kommer det att vara ett lätt val. Det är många gånger onödigt att köra ut med en bärgningsbil och ju fler kunder som kan fortsätta sin färd från skadeplatsen desto bättre för alla, säger Anders Håkansson.