23948sdkhjf

Förarsensorer som lär känna sina förare

Genom system som kan känna igen och skilja på om en förare är trött eller ouppmärksam så kan framtidens bilar bli ännu säkrare. Teknik som kan detektera stängda ögon eller vad bilföraren tittar på är ett sådant exempel.

– Det gör att föraren kommer kunna lita mer på sin bil och veta att den hjälper till när det behövs, säger Per Landfors, ingenjör på Volvo Cars och ansvarig för förarstödsfunktioner.

Genom att en sensor, som är placerad på instrumentbrädan, registrerar bland annat förarens blickriktning, hur öppna ögonen är och huvudets position och lutning är det möjligt att skapa precisa säkerhetssystem som märker av förarens status och kan anpassa bilen därefter. Det innebär också att bilen ser till att man inte vinglar ur körfält eller kommer för nära framförvarande bil när man är ouppmärksam, eller kan väcka en insomnande förare.

– Genom att bilen kan upptäcka om en förare är ouppmärksam innebär det att säkerhetssystem kan anpassas på ett bättre sätt. Till exempel kan bilens stödsystem aktiveras vid en senare tidpunkt om föraren är fokuserad och tidigare om föraren har uppmärksamheten riktad åt ett annat håll, säger Per Landfors.

Några av de nuvarande system som kan omfattas är Lane Keeping Aid, Collision warning with full auto brake och Adaptive Cruise Control with Queue Assist.

Tekniken bygger på att en sensor monteras vid instrumentpanelen framför föraren. Sensorn registrerar infrarött ljus, som små lysdioder belyser föraren med. Ljuset ligger just utanför de våglängder som det mänskliga ögat kan uppfatta.

Källa: Volvo Cars

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048