Bilförmånen värd dubbelt så mycket i Stockholm
- För pendlare kan befrielsen från trängselskatten vara värd upp till 1 200 skattade kronor i månaden ovanpå värdet av själva förmånsbilen, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som ger ut nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta.
Dessutom föreslog regeringen nyligen att trängselskatten i Stockholm ska höjas, med upp till 75 procent, till max 2 100 kr i månaden.
- Med tanke på friheten från trängselskatt är det inte en tillfällighet att hälften av alla förmånsbilister finns i Stockholms och Västra Götalands län, säger Ronny Svensson.
Beskattningsbar parkeringsförmån, som ska värderas till marknadsvärdet, kan uppstå om privatbilister parkerar bilen på en garage- eller parkeringsplats som arbetsgivaren betalar för. Marknadsvärdet är vad det skulle ha kostat den anställde att själv hyra motsvarande plats. Men för förmånsbilisten ingår alltså även parkeringsförmånen i förmånsskatten.
- Det kan handla om ytterligare tusenlappar i månaden, inte minst i storstäder som Stockholm och Göteborg, säger Ronny Svensson.
Tjänstebilsfaktas exempel är två personer, där den ene bor i Täby och den andre i Falun. De kör likadana tjänstebilar och kör lika långt privat och i tjänsten. De har lika långt till jobbet, i Stockholm respektive Borlänge, och parkerar båda på arbetsgivarens parkering. De tjänar lika mycket och beskattas för lika stort förmånsvärde. Stockholmaren betalar 1 814 kr i förmånsskatt och bränslekostnad varje månad medan dalmasen betalar 2 002 kr. Detta trots att förmånens värde är flera tusen kronor högre i Stockholm än i Dalarna.
För medan värdet av dalmasens förmån i princip bara är själva bilen, ingår både trängselskatten och en dyr parkeringsförmån i stockholmarens förmånsvärde. Och värdet av dessa förmåner är minst lika stort som värdet på själva bilförmånen. Trängselskatten har beräknats till 770 kr per månad. Parkeringskostnaden i centrala Stockholm beräknas till 3 500 kr per månad, medan det kostar 450 kr i månaden att parkera i centrala Borlänge. Stockholmarens kostnad för att separat betala skatt för förmånen av trängselskatt och fri parkering skulle bli ytterligare 1 310 kr i månaden, medan dalmasens parkeringsförmån bara skulle kosta 158 kr.
Trots det värderas inte stockholmarens förmån högre än dalmasens. Faktum är att han betalar nästan 200 kr i månaden mindre i skatt, eftersom kommunalskatten i Täby är knappt 31 procent medan den i Falun är 35 procent.
Förutsättningen är att de två förarna tjänar 30 000 kr i månaden. Bilen är en Volvo V70 D3 Momentum, med listpris 338 000 kr och extrautrustning för 10 000 kr. Det förmånsgrundande priset blir 348 000 kr, förmånsvärdet 52 400 kr per år. Nettopris vid köp, efter 8% rabatt, blir 320 160 kr. Restvärdet 50% efter 36 månader och 9 000 mil. Ränta vid bilköp 4,95%. Bilen drar 0,45 liter diesel per mil och dieseln kostar 14,58 kr per liter. Båda förarna arbetspendlar 72 mil, samt 153 privatmil och 25 mil i tjänsten per månad. De betalar bränslet själva och får 6,50 kr per mil i skattefri bränsleersättning.