Gasbilsägare uppmanas kolla bilens gastank
Nyligen skrev Motor-Magasinet om Vi Bilägares rostkontroller som visat att en VW Passat av 2009 års modell hade rostskador på gastanken.
-Det är bra att Transportstyrelsen går ut och uppmanar bilägare kontrollera gastankarna eftersom det finns en bortre gräns för livslängden för gastankar. Att det har dykt upp ett nytt problem i form av korrosion på gastankar gör ju att frågan känns en mer aktuell. Utifrån våra verkstäder i Sverige är jag tacksam för att det är ett större fokus på gasfrågan och vilka konsekvenser det skulle kunna ha fått om vi inte hade fått upp ögonen på det här nya problemet, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fodonsverkstäders Förening).
Sverige, Finland och Norge och några få andra länder som använder salt på vägarna och som har ett tuffare klimat borde sannolikt också ha utökade kontroller när det gäller korrosion.
-Jag hoppas att Transportstyrelsen också beaktar att Tunga fordon, speciellt de bussar som också har gastankar och som bör kontrolleras. Vi är lika oroliga för den här frågan oavsett om det är lätta eller tunga fordon eftersom vi har medlemmar även på tunga sidan, säger Bo Ericsson på SFVF.
Bilar som drivs med fordonsgas har gastankar med begränsad livslängd. Från och med 2002 anger tanktillverkarna den maximala livslängden på gastanken till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första gasbilarna kan därför idag ha gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla.
Fordon som berörs är personbilar, lastbilar och bussar som drivs av fordonsgas. Den som äger ett sådant fordon behöver därför vidta några åtgärder för att kunna fortsätta använda bilen. Man kan antingen byta gastankarna eller ta bort gasdriften.
Enligt 3 kap. 14 § fordonsförordningen (2009:211) är fordonsägaren skyldig att underhålla och sköta fordonet så att det är i föreskrivet skick. Om ingen av åtgärderna utförs kommer ägaren att få ett föreläggande och fordonet riskerar i förlängningen att få körförbud.
Bilar som drivs med fordonsgas har gastankar med begränsad livslängd. Många av de tidiga modellerna har tankar som nu börjar bli gamla. Bilen behöver då åtgärdas för att kunna användas i fortsättningen.
Fordonsägare uppmanas kontakta sin återförsäljare eller märkesverkstad för att få mer information om vad som gäller för den aktuella bilen.
Fordon som är aktuella är personbilar, lastbilar och bussar som drivs av fordonsgas. Från och med 2002 anger tanktillverkarna den maximala livslängden på gastanken till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första gasbilarna kan därför idag ha gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla.
Fordonsgas betyder att gasen härstammar från naturgas och/eller biogas. Gasen är komprimerad s.k. CNG (Compressed Natural Gas) och består huvudsakligen av metan.
En ägare till en gasbil med gamla tankar har två möjligheter; byta gastanken eller koppla ur gasdriften och fortsättningsvis köra på bensin. Det senare är endast möjligt om bilen är godkänd för både gas- och bensindrift. Det betyder att bilar som endast kan drivas med gas dvs. ”monofuel”-bilar, måste skrotas om gastankarna inte byts.
Vid byte av tank gäller följande:
Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar. I vissa fall ska även ledningar och ventiler bytas. När detta är genomfört, ska bilen genomgå en registreringsbesiktning vid ett ackrediterat besiktningsorgan. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om gastanken ska tas med till besiktningen.
Om nya tankar installerats av en ackrediterad verkstad behövs ingen registreringsbesiktning. Verkstaden ska istället intyga att bilens gastankar m.m. är utbytta och meddela detta till Transportstyrelsen.
Om gasdriften kopplas ur gäller följande:
Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) kan gasdriften tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska gastankarna, påfyllningsanordningen och övriga delar av gassystemet demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Gassystemet ska då pluggas eller sättas ur funktion på ett permanent sätt så att det inte går att återställa till gasdrift. För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur gasdriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.
Det finns ett begränsat antal bilar som har utrustats med gasdrift efter att bilen togs i bruk första gången. I dessa fall kan inte biltillverkaren eller dennes representant ge information eller ta ansvar för gasinstallationen. Dessa bilar är förmodligen utrustade med tankar där livslängden är längre än vad som framgår av Transportstyrelsens fordonsregister (baserat på datum för första registrering). Det är därför lämpligt att bilen genomgår en registreringsbesiktning så att besiktningsorganet kan informera Transportsstyrelsen om den korrekta livslängden. I annat fall riskerar bilen bli förelagd om registreringsbesiktning vid nästa kontrollbesiktning fastän tanken inte är för gammal.
I samband med att någon av åtgärderna ovan genomförs kommer bilens uppgifter i vägtrafikregistret att ändras. Byte av tank (och eftermontering av gasdrift) innebär att datum för tankens livslängd läggs in i fordonsregistretregistret. Om gasdriften tas bort kommer ”gas” som drivmedel att tas bort.
Vid en registreringsbesiktning kan fordonet vägas. Efter demontering av gassystemet kommer fordonet i de flesta fall att få en lägre tjänstevikt. Om fordonet får lägre tjänstevikt kommer det att innebära lägre vägtrafikskatt om fordonet har viktbaserad skatt. Fordonets lastförmåga kommer också att bli påverkad.
Det kommer ut nya gasbilar på marknaden. Idag är det nästan 50 000 bilar som drivs av fordonsgas. Transportstyrelsen kommer därför att lägga till utökad information om gastankarnas livslängd i fordonsregistret. Ny information ska läggas in enligt följande:1. Äldre gasdrivna bilar ska förses med en informativ text under ”Övriga upplysningar” på registreringsbeviset. Texten talar om att fordonets gastank har en begränsad livslängd. Denna textkod (T35C) används för de bilar som idag har gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla. 2. Om en fordonsägare väljer att byta ut en gammal tank kommer besiktningsorganen, vid registreringsbesiktningen, att informera Transportstyrelsen om den nya tankens livslängd. Då används en ny text (T35D) som ersätter T35C. Textkoden används också då en ackrediterad verkstad anlitats för tankbytet, och även då en bil efterkonverterats till gasdrift, se ovan. 3. Alla nya gasbilar som tas i bruk förses med en textkod (T35E) med betydelsen att gastankarna har en maximal livslängd på 20 år räknat från första gången bilen togs i bruk.
Olle Holm