23948sdkhjf

Det ser ut att kunna bli ett riktigt bra bilår

Det ser inte alltför dåligt ut för bilindustrin under 2014, åtminstone om man får tro en branschanalys från Euler Hermes, världens största kreditförsäkringsbolag. Bilförsäljningen i Europa var under 2013 den lägsta på 17 år. Men Euler Hermes spår att försäljningen vänder uppåt och ökar med 3 procent under 2014. Vändningen kommer efter flera år av kraftig nedgång. Försäljningen 2014 väntas uppgå till 12,6-12,7 miljoner bilar, vilket kan jämföras med att nivån 2007 var 16 miljoner bilar. Trots uppgången kvarstår de europeiska biltillverkarnas problem med överkapacitet, prispress och svag lönsamhet.

Men i Kina rullar det på. Under 2013 ökade bilförsäljningen i Kina med 15,7 procent, och marknaden väntas fortsätta växa med cirka 10 procent 2014. Det skulle innebära att försäljningen närmar sig 20 miljoner bilar.

Det innebär också att gapet mellan Kina och USA, världens andra största marknad, kommer att öka. Förra året ökade bilförsäljningen i USA med 7,5 procent till nära 16 miljoner fordon. En ökning om än måttliga förväntas även i år, +4 procent till omkring 16,5 miljoner fordon.

Minussiffror blev det dock för RIB-ländernma i fjol dvs Ryssland, Iniden och Brasilien. Försäljningen gick ned med mellan 3 och 10 procent. Fångad mellan ekonomiska nedgången och stigande inflation och därmed stigande räntor gjorde att några av tillväxtmarknaderna avstannade under 2013.

Efter en tvåsiffrig tillväxt under perioden 2010-2012, minskade den ryska bilmarknaden med 5, 5 procent förra året och en minskning på omkring 2 procent väntas även i år.

I Brasilien förväntas en liten ökning på 3 procent till en volym på 2,85 miljoner fordon i år. Indien backade rejält i fjol, med -10 procent efter tre år av uppgång. En ökning på mellan 3 och 4 procent förväntas i år.

När det gäller underleverantörer och tillverkare av komponenter och reservdelar har marknaden förändrats det senaste decenniet. Företag som varit enbart inriktade på att vara underleverantörer har förändrat sin verksamhet och riktat in sig på nya områden och marknader. Inte minst gäller det leverantörer av miljörelaterad utrustning, avancerade körsystem med mera. Det har gjort att många leverantörer stärkt sin verksamhet och finansiella bas. Många har numera fokus på marknaderna i USA och Asien istället för på Europa. Att ha globalt fokus är idag en överlevnadsfråga för leverantörer till fordonsindustrin.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188