Fossilfritt kräver ökat statligt stöd till fordonsforskning
– Vi ser både industriella, och inte minst forskningsmässiga möjligheter i visionen, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.
Men det innebär också att staten måste öka sitt stöd inom forskning och utveckling (FoU) i leverantörsledet, menar FKG i sitt remissvar till Näringsdepartementet.
Fredrik Sidahl framhåller arbetet med nollvisionen inom trafiksäkerhet och vad det inneburit för leverantörsindustrin.
– Visionen om att minska fossilberoendet och att skapa ett samhälle med klimatneutrala transporter är världsunik. Fattas det politiska beslutet om att infria visionen, innebär det att omfattande forsknings- och utvecklingsarbete måste genomföras.
– Sammantaget bedömer vi att svensk automotiveindustri kan bli världsledande, menar Fredrik Sidahl.
Från FKG:s sida vill man lyfta fram två aktuella exempel inom forskning och utveckling med anknytning till fordonsindustrin – dels viktreduktionsprojektet SåNätt, dels EU-projektet kring det helt nya materialet grafen – administrerat av Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.
– Målet ska vara att göra svenska leverantörer till världsledande inom såväl tillverkning av system/komponenter som tekniska lösningar för att nedbringa fossilberoendet inom fordonsflottan och för att göra transportsystemet klimatneutralt, säger Fredrik Sidahl.
Han berättar att den europeiska leverantörsorganisationen Clepa nyligen släppt en studie kring utvecklingen för FoU inom fordonsindustrin. Den visar att cirka 80 procent av allt FoU-arbete kommer att ske i leverantörsledet 2020.
– Det beror på att allt fler fordonstillverkare använder sig av gemensamma komponenter i och med att allt fler bilmärken har gemensam arkitektur, så kallade bottenplattor.
– Allt mindre blir märkesunikt samtidigt som leverantörernas roll kommer att växa parallellt, avslutar Fredrik Sidahl.