Var fjärde bilägare kör omkring med trasig bilruta
Trasiga bilrutor och vinter innebär en större risk för att bilrutan skadas ytterligare då en uppvärmd ruta möter kylan. Och tvärtom.
– Det är en hög andel bilar som har bilglasskador och många råkar tyvärr ut för att dessa förvärras under vintern då bilglaset utsätts för många snabba växlingar mellan värme och kyla, till exempel när de står omväxlande i garage och utomhus, säger Anders Eliasson, vd på Carglass. Även små skador, som ett litet stenskott, riskerar att skapa sprickor med ökade kostnader som följd. Stenskott kan vara en trafiksäkerhetsfråga, men många väntar för länge med att åtgärda ett stenskott.
Anders Eliasson ger därför några handfasta tips för alla som har en skadad bilruta:
1. Många bilglasskador börjar med ett stenskott. Genom att åtgärda stenskottet i tid blir självrisken väsentligt lägre hos många försäkringsbolag, ibland till och med utan kostnad för bilägaren, än om man väntar tills rutan behöver bytas. En lagning går också mycket fortare än ett byte av hela rutan och kan ordnas direkt vid drop-in.
2. Allra bäst resultat av en stenskottslagning får man om det görs så snart skadan uppstått. Då är det lättare att rensa ur fukt och smuts och få ett bättre resultat.
3. Om man vet att man inte kommer ha tid att åtgärda skadan samma dag kan man fästa ett ”lagningsplåster”, en slags genomskinlig tejp, över skadan för att minska risken för att den förvärras. Sedan bör man laga den så snart man kan.
Om undersökningen
Undersökningen gjordes av Snabba Svar i december 2013 bland 1037 svenskar i åldrarna 20-80 år och ingår i ett hushåll med minst en bil. Respondenterna är statistiskt fördelade med avseende på ålder, kön och geografi.