Unik V8-motor för Euro 6 och 100 procent biodiesel
I grundutförandet erbjuder nytillskottet hela 2,950 Nm redan från 1,000 r/min. Den robusta konstruktionen hos Scanias V8-motor har gett den en särställning baserad på hur den parar oöverträffad prestanda med livslängd och andrahandsvärde.
- Ingen annan tillverkare har mäktat med att utveckla fem biodieselmotorer i Euro 6-utförande, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan. Vi är ensamma om att ha en lämplig biodiesel för i princip alla kunder, oavsett i vilken slags applikation de planerar att använda sina bilar. Att vi nu även kan erbjuda en V8 till kunder med krävande uppdrag och tillgång till biodiesel är glädjande och ett bevis för hur Scanias modultänkande ger kunderna mervärden också på miljösidan.
Såväl SCR som EGR används för efterbehandlingen av motorns avgaser. Enligt Scanias egna beräkningar förlorar motorn inte mer än högst 8 procent av sin effekt när den körs på 100 procent biodiesel. Samtidigt måste man räkna med en mindre förbrukningsökning, inklusive den AdBlue som SCR-systemet använder.
- Effekttappet är hanterligt om man har med i beräkningen att få lastbilsmotorer är lika starka ens om de körs på diesel, framhåller Joel Granath. Och det man tappar i styrka vinner man på miljösidan. Exakt hur mycket beror på hur det bränsle som används har producerats. Men det finns biodiesel på marknaden som minskar CO 2 -utsläppen med upp till 80 procent. Om det dessutom finns kostnadsfördelar som exempelvis lägre skatt, är biodiesel ett mycket attraktivt alternativ för många kunder.
Biodiesel är ett befriande okomplicerat miljöbränsle att använda. Chauffören behöver enbart tanka och köra som vilken bil som helst, bränslet är dessutom fullt blandbart i alla proportioner med vanlig diesel om det tillfälligt inte finns att tillgå. För övrigt kan samtliga av Scanias dieselmotorer i Euro 6-utförande drivas med 10 procents inblandning av biodiesel utan några särskilda åtgärder.