Volvo Lastvagnar vann Stora Kommunikatörspriset
The Epic Split, The Hamster stunt och The Hook har varit självklara Youtubefavoriter under hela hösten. Efter en omröstning har Volvo Lastvagnars framgångsrika kampanj utsetts till vinnare av ”Stora Kommunikatörspriset 2014”. - Det är en stor ära att så många har röstat på oss, vilket är ett kvitto på att vår kommunikation engagerar och är relevant för många. Genom vår kampanj har vi bidragit till ett nytt synsätt på B2B-kommunikation, säger Per Nilsson, PR-chef för Volvo Lastvagnar. Bakom utmärkelsen "Stora Kommunikatörspriset" står branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer. Deras jury utsåg först två finalister - Volvo Lastvagnar och Battle of the numbers - som ansågs ha gjort särskilt utmärkta kommunikationsinsatser under året. Därefter var det upp till allmänheten att under en treveckorsperiod rösta på sin favorit av de två nominerade. Här gick alltså Volvo Lastvagnar segrande ur omröstningen. Volvo Lastvagnar får priset för sin innovativa kommunikations-satsning vid lanseringen av en ny serie lastbilar som inleddes under hösten 2013. Totalt rör det sig om sex spektakulära filmer, där The Epic Split med Jean-Claude van Damme är den mest sedda med över 70 miljoner visningar på Youtube. Filmerna följdes sedan upp med omfattande material och aktiviteter som mer i detalj förklarar de nya lastbilarnas tekniska nyheter och köregenskaper. - Vi ska vara väldigt stolta över våra lastbilar och sättet vi kommunicerar om dem. Resultatet i form av antal delningar på YouTube, reaktioner från kunder och utmärkelser som Stora Kommunikatörspriset är bevis på att vi har lyckats, säger Per Nilsson. Se alla viralfilmer här:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLKFJ3tQvdojTHq0Zw0PUYtDTjGqi93bPe