23948sdkhjf

Viktigt för alla verkstäder att följa EU:s spelregler

För alla som jobbar i motorbranschen är det viktigt att följa spelreglerna inom EU. Men spelreglerna är inte alltid glasklara och därför kan det behövas klargöranden. Det har Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) tagit fasta på efter diskussioner med medlemmar i föreningen.

-Av och till får jag frågor från våra medlemmar som rör konkurrensbegränsningar och liknande. Jag är själv jurist i branschen och även vår advokatbyrå har tittat lite närmare på ansvarsfrågan kring återkallelser, servicekampanjer och mjukvarunedladdningar, säger Bo Ericsson.

Ericsson vände sig därför till Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden AB för att få svar på ett antal frågor.

Fråga: Vem bär ansvar för de fall det i serviceschemat står angivet att eventuella gällande kampanjer (GSW) blir utförda?

Svar: Som vi ser det så är det vi som biltillverkare som har ansvar för att kontakta bilägarna direkt eller via de auktoriserade verkstäderna (som i sin tur får ansvar att kontakta bilägarna) för att informera om nödvändiga kampanjer.

Fråga: Har fristående verkstad kontroll- och rapportansvar kring dessa ”kampanjer”? Till vem i såfall; kund eller generalagent?

Svar: Vi ser inte att en icke auktoriserad verkstad skulle ha något, vare sig kontroll eller rapportansvar, för kampanjer.

Fråga: Var i er portal finner vi ”korrekt och för tiden gällande serviceprotokoll”?

Svar: Icke auktoriserade reparatörer finner informationen på kia.com (de ringer angivet telefonnummer och beställer serviceprotokoll).

Fråga: Hos vem ligger det finansiella ansvaret för följdfel, funktionsfel och egenskapsförsämringar i fordonet samt kostnader för stilleståndsersättning, hyr- och lånebilar, oförutsedda kostnader mm som åsamkats både konsumenter och fristående verkstäder efter nedladdning av er rekommenderade mjukvaror, utförda i enlighet med Euro 5-standarden J2534?

Svar: Kunden köper en tjänst (service/mjukvara) av verkstaden. Affären är mellan kund och verkstad. Vi anser att i förhållandet kund/bilägare och en icke auktoriserad verkstad, så ansvarar den icke auktoriserade verkstaden för de nedladdningar de genomför för kunden i enlighet med de villkor som avtalats mellan verkstaden och kunden/bilägaren. Vår uppfattning är att det bl.a. innebär att verkstaden i förhållande till kunden ska bära det finansiella ansvaret för eventuella fel i mjukvaran samt om de laddat ner felaktig mjukvara och detta leder till följdfel, funktionsfel och egenskapsförsämringar i fordonet. En icke auktoriserade verkstad använder ett diagnosverktyg (datorbaserad) samt mjukvara när de utför service. Verkstaden köper diagnosverktyg med mjukvara från en extern leverantör. Affären är således mellan verkstaden och leverantören. Då, enligt vår vetskap, ingen icke auktoriserad verkstad i Sverige har köpt ett diagnosverktyg av oss så är vår uppfattning att den icke auktoriserade verkstaden får vända sig till sin diagnosverktygsleverantör med eventuella krav.

Så långt frågorna från SFVF och svaren från Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden AB. Frågorna baseras utifrån den tolkning som branschkunniga, juridiska rådgivare sammanställt och det är det följande man stödjer sig på:

EU-rätten tillförsäkrar varje bilägare rätt att fritt välja vilken verkstad som ska utföra service och reparation på dennes bil (se det s.k. Gruppundantaget för motorfordonssektorn m.m. samt jfr MD 2012:13). Biltillverkarna är skyldiga att tillhandahålla den information som de oberoende verkstäderna behöver för att kunna utföra reparationer och service.

Oberoende bilverkstäder har tidigare haft svårt att få tillgång till nödvändig teknisk information från biltillverkarna. Av detta skäl infördes förordning (EG) nr 715/2007 med skyldighet för biltillverkarna att tillhandahålla all teknisk information för nya modeller. Biltillverkarna ska utan dröjsmål ge oberoende aktörer obegränsad och standardiserad tillgång till information om reparation och underhåll av fordon via lättillgängliga webbplatser och i standardiserat format samt på ett sådant sätt att de inte diskrimineras jämfört med auktoriserade återförsäljare och verkstäder.

Av till exempel Mitsubishis garantivillkor framgår följande.

”Det finns tillfällen då tillverkaren måste återkalla bilar med avseende på säkerhetsrelaterade komponenter. Om detta skulle inträffa, får du ett skriftligt meddelande från generalagenten, om att köra bilen till din auktoriserade Mitsubishi verkstad för att få erforderlig åtgärd utförd utan kostnad.”

-För att bilgarantin i nästan alla fall ska gälla kräver biltillverkaren att bilen har lämnats in på service enligt vissa angivna serviceintervall. Min bedömning är att det åvilar biltillverkaren att ange om servicekampanjer också är en förutsättning för att bilgarantin ska gälla. Förhåller det sig på det sättet måste det då åvila biltillverkaren att meddela bilägare att en viss servicekampanj måste utföras för att bibehålla garantin. Bilgarantin gäller i förhållande mellan biltillverkare och bilägare, konstaterar Bo Ericsson och fortsätter:

-Vi kan inte se att bilverkstaden kan åläggas en skyldighet att informera bilägaren om återkallande-/servicekampanjer. Bilverkstaden är endast en mellanhand som utför service/reparationer. I de allra flesta fall är det dessutom så att en återkallande-/servicekampanj måste utföras hos auktoriserad verkstad. Den skyldighet som bilverkstaden har är dock att utföra service/reparation fackmässigt, dvs. enligt biltillverkarens anvisningar, vilket denne alltså har en skyldighet att tillhandahålla även icke auktoriserade bilverkstäder, avslutar Bo Ericsson som nu via SFVf kan ge sina medlemmar klargörande på viktiga frågor för service och reparationer.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062