Webben som verktyg för verkstäderna
Webb-seminarierna ska visa hur man kan skaffa sig ett nytt verktyg för kundkontakt och marknadsföring, på samma sätt som man använder andra verktyg som felkodläsare eller blocknycklar.
Seminarierna tar sin utgångpunkt i Autobutlers webbportal och har utformats så att de ska passa alla typer av användare.
I det första seminariet kommer man att fokusera på nya och inte så vana användare av Internet. De som deltar i seminarierna kommer att vägledas till uppgifter och information om olika bilmärken och de kommer även att instrueras i hur man kan lämna en offert till en kund på under en minut. Det andra seminariet är för mer vana datoranvändare och handlar bland annat om hur man skaffar mer kunskap och hur man ska få mer och bättre kundomdömen på nätet.
Autobutler konstaterar att utvecklingen talar för sig själv, allt fler kunder använder nätet för att få prisuppgifter och information om produkter. Ofta är det just Internet som fäller avgörandet när en kund ska fatta beslut om till exempel att beställa en service eller reparation.
Detta är något som branschen måste förhålla sig till och acceptera, anser Autobutler. De tre första av sammanlagt 12 webb-seminarier har redan genomförts.
I Danmark har verkstadsportalen även dragit igång Autobutler Fleet. Målet är att skapa 300 verkstäder som ska ta hand om Fleet-kunder. Hittills har man fått ihop ett 50-tal danska verkstäder Fleet, verkstäder som bedöms som kvalitetsverkstäder. Fleet-kunder är olika verksamheter, företag med mera som har ett större antal fordon och målsättningen för Autobutler är att skapa ett nätverk av Fleet-verkstäder över hela Danmark.
Autobutler i Danmark startades 2010 och har idag omkring 850 anslutna verkstäder. I Sverige startade verkstadsportalen för ett och ett halvt år sedan och har idag omkring 600 anslutna verkstäder. Förra året startade man också i Tyskland.
Olle Holm