Dags att se över bilens AC-system
Det finns ett antal möjliga felorsaker till att det inte kommer kall luft ur friskluftsmunstyckena.
I grova drag kan felen delas in i:
• Mekaniska på till exempel kompressor och expansionsventil
• Elektroniska/elektriska på t ex givare
• Köldmedia i form av läckage och eventuell fukt
De flesta vänder sig i detta läge då till sin bilverkstad. Idag har de flesta bilverkstäder rätt utrustning och kunskap för att hjälpa dig med en professionell felsökning och reparation av bilens AC-system. Rekommendationen är därför att du vänder dig till en certifierad bilverkstad* och låter dem göra jobbet.
Några kanske frestas att försöka åtgärda detta på egen hand. Här kommer några skäl till varför du ska överlåta service på AC-systemet till en professionell verkstad.
1. Miljön
2. Din egen säkerhet
3. AC-systemets funktion på lite längre sikt
4. Ekonomi
5. Garantier (EG typgodkännande)
Miljöpåverkan från det vanligaste köldmediet i våra bilar, R134A, är stor om den släpps ut i atmosfären. R134 A är en mycket stark växthusgas som bidra till växthuseffekten.
EU beslutat att nya bilar måste ha ett annat mer miljövänligt köldmedia. Man värderar effekten på miljön med ett jämförelsetal kallat GWP (Global Warming Potential)**.
Nya bilmodeller som typgodkänts för försäljning i EU efter januari 2011*** måste ha ett köldmedia med ett GWP- värde lägre än 150. R134 har ett GWP- värde på 1300. Det nya köldmediet HFO1234yf har jämförelsevis ett GWP värde på 4.
Försöker du själv att laga ditt AC-system så är risken uppenbar att du medvetet eller omedvetet släpper ut köldmedia/växthusgas. På din certifierade bilverkstad återvinner man all gammal köldmedia. Denna renas sedan och återanvänds i ett kretslopp. Miljöpåverkan är på detta sätt minimal.
Du utsätter dig själv också för en risk om du försöker laga bilens AC-system utan nödvändig kunskap. På internet marknadsförs ”Gör det själv”-kit för AC-service. I vissa av dessa kit får du en behållare med brandfarlig gas istället för R134A. Vid läckage kan denna gas fatta eld.
Ett AC system jobbar med relativt höga tryck vilket innebär en viss risk om man inte är medeveten om detta. Likaså kan kylskador uppstå vid inkorrekt hantering
Då fordonets AC-system inte är utformat för denna gasblandning kan den långsiktiga funktionen påverkas. En certifierad bilverkstad kan dessutom inte serva detta fordon fortsättningsvis då gasen kontaminerar köldmediet i återvinningsstationen.
För att säkerställa funktionen i systemet är det viktigt att servicen utförs på rätt sätt och med rätt typ av utrustning. Risken är uppenbar att även om du själv initialt lyckas få kyla ur ditt system så slutar det att fungera inom en kort tid. Orsaken är i regel att du själv saknat förutsättningar att utföra servicen på rätt sätt. Har du till exempel inte lyckats få ut all fukt i systemet kan denna frysa till is och orsaka stopp i flödet. Ett annat scenario är att du inte lyckats hitta eller täta lackaget av köldmedia. En ytterligare effekt av en bristfällig reparation är att kostnaden riskerar att bli mycket högre när du väl lämnar in din bil på verkstaden. Har du själv försökt fylla på systemet med någon form av gas är risken stor att verkstaden vägrar att befatta sig med bilen.
Självklart gäller inga garantier om du själv försökt reparera din bils luftkonditionering. Dessutom har du frångått det EG typgodkännande som gäller för ditt fordon. Kan du visa upp ett kvitto på en AC- service påverkar detta andrahandsvärdet positivt vilket inte kan sägas om du själv gjort det.
Välj därför en bilverkstad som är certifierad för att arbeta med AC. Då har teknikern utbildning i hur man jobbar med AC-system utan att det uppstår risker eller onödig miljöpåverkan.
Dessutom har du gjort det bästa miljömässiga och sannolikt det långsiktigt mest ekonomiska valet.
Jan Lindberg Sun Maskin & Service AB/Anders Herdberg Dometic AB/ Patrik Resmalm Robert Bosch AB. Representerar FVU Arbetsgrupp AC.
*Certifieringen ger behörighet för kylarbeten som omfattas av köldmedieförordningen och gällande EU-förordningar.
**Global warming potential (GWP) är ett mått på förmågan hos en växthusgas att bidra till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Skalan är relativ och jämför den aktuella gasens klimatpåverkan med effekten av samma mängd koldioxid. Utsläppen av olika växthusgaser kan med hjälp av gasernas GWP-värden räknas om till koldioxidekvivalenter, vilket gör det lättare att jämföra dem med varandra.[1]
***Directive 2006/40/EC of the European Parliament and of the Council of 17 May 2006 relating to emissions from air conditioning systems in motor vehicles and amending Council Directive 70/156/EEC.