Förarlösa transporter Realitet eller science fiction?
– Vi har ju redan idag ett system med autopilot inom flyg och tåg, samt förarlösa elbilar vid Heathrow som kör resenärer utmed förutbestämda banor. Idag har vi också mycket förarstöd för bussar, till exempel system för att förhindra fortkörning. Tekniken och intelligensen i fordonet utvecklas hela tiden. Till slut handlar det bara om att man måste kontrollera att fordonet gör som det ska, säger Einar Tufveson från Trafikverket som kommer att delta på seminariet ”Förarlösa kollektivtrafikfordon – en realistisk framtidsvision?” på Persontrafik på Stockholmsmässan.
Det är Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs stad som gemensamt driver projektet ”Drive me”, som även stöds av regeringen. Om tre år kommer hundra förarlösa bilar att testas i Göteborg, på 50 km utvalda vägsträckor i och utanför Göteborg, till exempel flerfiliga motorvägar med tät pendeltrafik och frekventa köer. Tekniken bygger på sensorer och kameror, bilarna är utrustade med fem radar, samt kameror och GPS. De navigerar med hjälp av filmarkeringarna i vägen och högupplösta kartor. Målet är att den självkörande bilen ska kunna hantera alla möjliga trafiksituationer på egen hand. Några av syftena är att uppnå en säkrare trafik och att minska utsläppen då de förarlösa bilarna kör mer effektivt och resurssnålt, det vill säga enklare hittar den närmaste vägen och har en jämnare körstil.
-Man kommer att börja med de enklare transportsystemen med mer förutsägbar trafik som till exempel motorvägar. Successivt kommer det att gå mot mer komplexa miljöer som stadskörning, säger Einar Tufveson.
Liknande lösningar finns redan på andra håll i Europa. Det franska företaget Induct har utvecklat världens första eldrivna förarlösa pendelbuss, Navia, som transporterar runt studenter mellan de olika fakulteterna vid Lausannes tekniska högskola Schweiz. Passagerare trycker in sin destination på en touchscreen och bussen stannar och öppnar dörrarna vid de utvalda stationerna. Bussen kan transportera upp till tio passagerare. Det nya med Navia är att den inte bara kör fasta sträckor, utan själv kan hitta vägen mellan två fasta punkter. Bussen navigerar med hjälp av radar, kameror och gyroskop, och kan på så sätt känna av fotgängare och andra hinder.
Transportstyrelsen har gjort bedömningen att självkörande fordon, eller autonom körning som det också kallas, kan introduceras på allvar på den svenska marknaden runt år 2020.
Tekniken är redan här och förfinas successivt. Visionen håller på att bli verklighet – om lagstiftningen håller med.
Seminariet kommer att hållas den 29 oktober 11.30-12.30 på Persontrafik på Stockholmsmässan i Älvsjö. Deltar gör Staffan Widlert från Transportstyrelsen, Einar Tufvesson från Trafikverket, samt Magnus Rilde från Volvo Bussar AB.