Lyckad rekrytering till motorbranschen
Under ledning av bland annat Benny Wallin tog motorbranschen genom bilproffs.se emot elever i den sk Anställningsbaren där ett 20- tal olika branscher och företag berättade om arbetsmarknaden och framtidsvisioner.
Konkurrensen om eleverna är hård och på plats på gymnasiemässan fanns ett 100-tal skolor som med glamour blandat med fakta "raggade" högstadieeleverna till just deras skola.
Bilproffs-montern satsade på riktigt seriös information och på plats i montern fanns såväl Joacim Lundahl, verkmästare på Hedins Bil samt två åk 2 elever från Kungsbacka, Daniel Lennartsson och Oscar Henningsson. Därmed kunde man informera med både erfarenhet från verkstadsgolvet och med erfarenheter från skolan.
Benny Wallin noterade som det mest positiva han som projektledare för Bilproffs monter varit med om var att ovanligt många föräldrar besökte mässan på kvällarna fram till stängningsdags . Det är en mycket positiv trend som vi aldrig sett tidigare. Dessutom tycks de "gapiga gängens tid", då man bara plockade godis och pennor, inte alls gälla i Göteborg. Vi i motorbranschen kan vara nöjda med mässan, antal besökare och de åtta gymnasieskolornas fina montrar och höga kvalitet som också bidrar till att öka statusen på Fordons- och transportprogrammet, konstaterade Wallin.
Motorbranschens företag behöver nyanställa över 5 200 personer på tre års sikt. Något som innebär en rekryteringsutmaning för företagen och stora möjligheter för den som har en utbildning till ett av de yrken som efterfrågas i branschen.
Det finns också gott om goda exempel från både skolan och branschen. När en motsvarande gymnasiemässa hölls i Karlstad konstaterades att för de som vill börja jobba efter gymnasiet och väljer ett yrkesprogram är det flest som får jobb efter fordonsprogrammet. Där har 78 procent av eleverna jobb fem år efter studenten. Och I Västernorrland hade 51,6 procent av ungdomarna som gått FT-programmet fått jobb inom motorbranschen och tjänade minst 174 000 kronor om året. Och i Sverige rullar Framtidståget, tåget, med motorbranschens Albin Löfstrand och Dina Al-Badri som inspiratörer, lotsar högstadieelever till att göra sina rätta yrkesval inför fortsatt utbildning efter grundskolan. De berättar för tusentals elever runt om i Sverige om motorbranschen och dess yrken.
Det rör alltså på sig på rekryteringsfronten och genom att alla hjälps åt ska det gå att fylla det behov som finns nu och de närmaste åren.
Olle Holm