Supermiljöbilspremien på 40 000 kr blir kvar
Regeringen kommer under 2015 att utarbeta ett förslag till bonus-malus-beskattning, med en styrande bonus på bilar med låga utsläpp vid inköpstillfället och en förhöjd avgift på bilar med höga utsläpp. Man är dock inte klara med utformningen, bl.a. återstår att bestämma om den högre avgiften ska ta ut vid inköpstillfället som registreringsskatt eller om den ska läggas på alla befintliga bilar via en förhöjd fordonsskatt. Därtill ska nivåer bestämmas, hur de förnybara drivmedlen hanteras, etc.
På 2030-sekretariatet är vi mycket nöjda med att supermiljöbilspremien blir kvar - omställningen till fossilbränsleoberoende kräver förutsägbara spelregler och tydlig ekonomisk stimulans till de bästa bilarna, drivmedlen och beteendena. Därmed är premien inte bara en angelägenhet för elbilsaktörer och 2030-partners som Nissan och NEVS, utan för hela branschen. 2030-sekretariatet kommer nu att med regeringspartierna diskutera detaljutformning av bonus-malus, med följande utgångspunkter:
- Statens kostnader för stimulans till rena bilar ska uppvägas av ökade intäkter från smutsiga bilar
- Bilar som är gjorda för att framföras med förnybara drivmedel ska gynnas
- En modell med trappsteg är kommunikativt att föredra framför en modell där "varje gram är lika mycket värt"
- En progressiv modell med särskilt hög ersättning för de bästa bilarna och särskilt hög kostnad för de sämsta påskyndar omställningen
- Bilar som alltid framförs rätt (t.ex. el- och vätgasbilar) bör gynnas mer än bilar som kan framföras rätt (t.ex. laddhybrider och etanolbilar)
Pressinfo: 2030-sekretariatet