Dacia har tillverkat över 3 miljoner bilar
-Dacia har nu sålt tre miljoner fordon sedan varumärket relanserades för nästan 10 år sedan och det är lite av en unik företeelse i bilbranschen idag, säger Nicolas Wertans som arbetar på Renaultgruppen Global Sales avdelning. Dacia har byggt upp starka band mellan sina kunder som är baserat på nära relation och förtroende. Försäljningssucceén är resultatet av en tydlig och klar kommunikation som passar in på kundernas förväntningar när de letar efter ett fordon som är pålitligt och prisvärt med modern utrustning.
Under första halvåret 2014 ökade Dacia sin försäljning med 24,4% jmf med 2013 så det ser ut att bli ännu ett bra år. Märket kan stoltsera med att ha Europas yngsta bilpark där försäljningen också ökar konstant. Registreringarna ökade med 36,2% vilket är högst i Europa de första sex månaderna. Och trots den finansiella krisen i Sydeuropa ökar Dacias marknadsandelar i alla medelhavsländerna. Dacia forsätter att expandera och börjar även säljas i Israel innan årets slut efter lanseringar i Storbritannien, Norge, Irland, Danmark, Cypern och Malta 2013.
I Sverige har Dacia sålts i 14 000 exemplar sedan lanseringen 2009. Ökningen hittills i år ligger på 142% (januari-september) jmf med 2013 med en marknadsandel på 1,58% jmf med 0,75% 2013.
-Sedan början av året har försäljningstrenden sett väldigt ljus ut och det märks att kommunikationen når ut till vår målgrupp, säger Joakim Jöhncke, varumärkeschef Dacia.
-Återförsäljarna märker att intresset för Dacia ökar och en av fördelarna är att den lokala handlaren har varit en längre tid på den lokala orten, vilket inger en trygghet för kunden, avslutar Joakim.