23948sdkhjf

Sju av åtta bilverkstäder fuskar med service

Kalla Fakta på TV4 har granskat åtta verkstäder i Stockholmsområdet. Sju av de åtta verkstäderna utförde inte den utlovade servicen, några av verkstäderna föreslog åtgärder som inte behövde göras. Några av verkstäderna gjorde så grova fel att det kan uppfattas som rent fusk.

– Den här gransking visar ett resultat som är långt ifrån godkänt. Det är under all kritik att verkstäderna inte ens gör det som de ska enligt sina egna serviceprotokoll. Branschen måste skärpa till sig och det rejält, säger Milos Kosijer, teknisk expert på Motormännen.

De granskade verkstäderna ingår i välkända servicekedjor, en del är märkesverkstäder och någon är helt fristående. Bilarna som lämnades in på service var av olika märken och årsmodeller. Motormännen vill på inget sätt dra alla verkstäder över en kam och säga att hela verkstadssektorn är dålig, men undersökningen gav ett anmärkningsvärt dåligt resultat. En ordentlig service ska vara tydligt dokumenterat och självklart ska alla moment som utlovas vara utförda.

– Vi har undersökt åtta verkstäder och det är mycket allvarligt att de så ofta missar eller kanske rent av fuskar med servicen. På vissa håll är det på gränsen till bedrägeri att luras på detta sätt. Många som lämnar in bilen litar på verkstäderna och har få möjligheter att kontrollera vad som har gjorts efter att bilen har varit på service, säger Milos Kosijer.

Bilbranschen är en av de branscher som har flest anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. 2013 anmäldes motorbranschen i 1962 fall till Allmänna reklamationsnämnden av missnöjda bilägare. I tre av fyra fall följde branschen Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Är man missnöjd med verkstadens arbete så säg till direkt. Gärna både skriftligt och muntligt.

– Mina råd till den som misstänker att servicen är dåligt utförd. Klaga direkt och fixa inget själv, kräv alltid att verkstaden gör allt servicearbete. Håll inne betalning, ta hjälp av Motormännen eller den lokala konsumentvägledaren. Fungerar inte det så anmäl verkstaden till Allmänna reklamationsnämnden, men förhoppningsvis ska man inte behöva gå långt avslutar, Milos Kosijer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062