Attitydförändring krävs på bilverkstäderna
Nu är frågan om fusk återigen aktuell sedan Kalla Fakta på TV4 granskat åtta verkstäder i Stockholmsområdet. Sju av de åtta verkstäderna utförde inte den utlovade servicen, några av verkstäderna föreslog åtgärder som inte behövde göras. Några av verkstäderna gjorde också så grova fel att det kan uppfattas som rent fusk.
De granskade verkstäderna ingår i välkända servicekedjor, en del är märkesverkstäder och någon är helt fristående.
-Detta är helt oförsvarligt och man kan inte annat än bli beklämd när man ser resultatet. Att vi inte har kommit längre i bilverkstads-branschen. Trots fler kontroller, en allt mer utökad utbildning och vidareutbildning och bättre utrustning, säger Bo Ericsson, vd för SFVF ( Sveriges Fordonsverkstäders förening).
SFVF, som är en ny organisation, kommer nu att utöka sin verksamhet med intensifierad information till verkstäderna när det gäller vikten av att visa att man driver en professionell verksamhet där fusk är helt uteslutet.
-SFVF har redan börjat satsa rejält på att få verkstäderna att eliminera allt som handlar om fusk eller felreparationer. Det har saknats en organisation i Sverige som verkligen tar verkstädernas villkor på allvar och som vill se till att det blir 0-tolerans. SFVF, som nu får allt fler verkstäder som medlemmar, kan inte acceptera att det förekommer fusk och vi ska se till att våra medlemsverkstäder uppfyller alla de krav som man kan ställa när det gäller kvalitetsarbete och rätt utförd service eller reparation. Och självklart ska ingen verkstad försöka lura kunden, bara för att kunna tjäna mer pengar, säger Bo Ericsson.
Motor-Magasinet som varje vecka skriver om bilverkstäder över hela landet, har vid upprepade tillfällen tagit upp fuskande verkstäder. Tidningen har också vid flera tillfällen fört fram kravet att införa ett
yrkesbevis för de som jobbar inom motorbranschen. En legitimation som visar att den enskilde på verkstaden har den utbildning och de kvalifikationer som kunden/bilägaren har rätt att kräva när man lämnar in sin bil till verkstaden.
-Kontroller i alla ära, men det har ju tyvärr visat sig att trots omfattande kontroller så räcker det inte. Det handlar istället om en attitydförändring hos de som driver och jobbar på verkstäderna. En attitydförändring som innebär att man är stolt över det arbete man utför och att man inte lurar en kund, oavsett det handlar om att felaktigt fylla i ett serviceprotokoll eller att försöka lura på kunden arbeten som inte behövs, säger Olle Holm, chefredaktör för Motor-Magasinet.