MRF bjuder in till branschsamtal kring bilverkstadskritik
Till samtalet är även representanter för bilägarna (bilistorganisationer) och myndigheter (Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket) inbjudna.
Detta är en reaktion på dels TV-inslagen, dels på den uppmaning som konsumentminister Per Bolund (MP) riktade till hela motorbranschen efter att ha sett programmet Kalla fakta.
– Vi har tagit åt oss av den kritik som riktats mot branschen via media och kunder.
– Det är oacceptabelt att verkstadskunderna inte fått den tjänst utförd som de betalat för, säger Per Johansson, vd för branschförbundet som organiserar större delar av svensk bilhandel och bilverkstadsnäring.
De organisationer och myndigheter som MRF har bjudit in till samtalet är Kontrollerad Bilverkstad, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Bil Sweden, Motorbranschens Arbetsgivareförbund, Motormännen, KAK, MHF, Konsumentverket samt Allmänna reklamationsnämnden.
Per Johansson berättar även att MRF tillsatt en intern arbetsgrupp för att påskynda arbetet med kvalitetsfrågan. I gruppen ingår även kvalitetskontrollorganisationen Kontrollerad Bilverkstad, KBV, som startades upp 1995 på initiativ av MRF och Konsumentverket.
– Bilägarna ska känna sig trygga när de lämnar in sin bil, att de får en reparation eller service utförd som är fackmässig, trafiksäker och inte innebär negativ inverkan på miljön, därför vi vill ha ett samtal, säger Per Johansson på MRF.
Mötesdatum är satt till 27 november.