Bilrost äventyrar säkerheten på vägarna
Norden har ett klimat som ställer hårda krav på bilmaterialet. Saltade vägar vintertid skyndar på rostprocessen. Vill det sig illa kan vissa bilar vara kraftigt rostpåverkade redan efter några år och det utan att några förvarningar kommit, vare sig från bilbesiktningarna eller från serviceverkstäderna.
Ett problem är att nya moderna bilar i allt större utsträckning plastas in. Bilarnas underreden täcks med plastkåpor, för aerodynamiken och bränsleförbrukningens skull, men serviceovänligheten gör att det tar alldeles för lång tid för bilbesiktning och serviceverkstäder att demontera skydden. Bakom plastkåporna finns komponenter som rambalkar, gastankar och bromsrör som sällan eller aldrig kontrolleras.
– Plastskydden försvårar både lyftning av fram- och bakaxel samt alla de kontroller vi borde göra, säger Morgan Isacsson, teknisk konsulent hos Bilprovningen. Vi måste få tydligare riktlinjer vad vi mer förväntas att göra för att få en godtagbar säkerhetsstandard.
Tid är pengar och i dag är ska en besiktning i genomsnitt ta 17-20 minuter att genomföra. Hos rostskyddsfirmorna som utför kompletterande behandlingar uppges det att arbetstiden för att enbart skruva av och åter skruva fast alla plastskydd kan bli upp till två timmar. Det är här som de dolda rostskadorna oftast först upptäcks.
Uteblivna eller av tidsskäl otillräckliga rostkontroller äventyrar på sikt säkerheten.
– Vid alla krockprov utgår biltillverkaren från att bilen är i korrekt skick. Däremot förutser ingen vad som kan hända när en bil är påverkad av rostskador, exempelvis av rostskadade bältesinfästningar, säger Bo Ericsson, chef för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Försäkringsbolaget Folksam har genom åren samlat på sig en imponerande databas om bilars krocksäkerhet, baserat på olyckor som skett i verkligheten. Här jämförs bilmodeller mot varandra, men en kunskapslucka är att det inte finns någon specifik forskning om rostens inverkan på bilars krocksäkerhet.
– Vi har en farhåga att bilens rostproblem kan öka med mer inkapsling av bilens underrede, även om vi historiskt inte sett att rost är ett stort problem för bilars krocksäkerhet. Men blir det grava rostangrepp på bilars energiupptagande struktur påverkar det självklart bilens förmåga att ta upp krockkrafter. Det skulle även kunna påverka aktivering av bilens skyddssystem, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef hos Folksam.