23948sdkhjf

Bärbar simulator för säkerhetstest i verklig miljö

Glasögon som visar en förstärkt verklighet samt en styr- och bromsrobot är två verktyg som snart kan komma att användas i forskning om säkerhet i bilar. VTI har varit med och utvecklat verktygen i ett projekt som utvärderar nya metoder för att testa aktiva säkerhetssystem.
Utvecklingen går mot allt fler säkerhetssystem i våra fordon, som exempelvis automatisk inbromsning. För att kunna utveckla systemen på ett säkert sätt krävs teknisk utrustning som kan användas för kostnadseffektiva, kontrollerade försök. Det är också viktigt att kunna göra test i komplexa trafiksituationer och höga hastigheter.
– En möjlighet att testa ett scenario på ett säkert och kontrollerbart sätt är att låta föraren uppleva en mix av verklighet och simulerad miljö på en testbana. Då kan man utnyttja fördelarna med simulering och fysiska tester samtidigt, säger Fredrik Bruzelius, forskare på VTI.
Som en del i ett större projekt har VTI utvecklat ett verktyg som närmast liknar ett par skidglasögon, i vilka olika scenarier kan spelas upp framför testpersonens ögon. Exempelvis kan man på detta sätt testa hur förare och bil uppför sig då ett virtuellt fordon eller en älg dyker upp på kollisionskurs.
– Dels finns möjlighet att köra med endast simulerad miljö framför ögonen, men också med kamera som visar verkligheten samtidigt som skärmen lägger till virtuella moment, säger Björn Blissing, forskare på VTI.
Parterna i projektet har utvecklat både metoder och utrustning som kommer att öka effektiviteten när det gäller att testa aktiva säkerhetssystem. Forskare på VTI har tillsammans med Autoliv också utvecklat en styr- och bromsrobot som ska kunna användas i försök där det är för stora risker för människor att köra. På en forskardag vid den nya provbanan Asta Zero visades resultaten nyligen upp för ett hundratal forskare.
Next Generation Test Methods (NG-test) är ett FFI-finansierat forskningsprojekt där AB Volvo, Volvo Cars, Autoliv, VTI, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Chalmers och Halmstad Högskola medverkar. Projektet ska vara klart i mars 2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125