Nya Subaru Outback en pionjär i ny tappning
Nya Outback är 2,5 centimeter längre och 2 centimeter bredare. Dessa 2 centimetrar ger passagerarna mer svängrum och axelutrymmet har samtidigt kunnat ökas med 4,2 centimeter. Genom att flytta fram A-stolparna 5 centimeter har det skapats mer rymd och utrymme i kupén, vilket kommit såväl fram- som baksätespassagerare till del. Lastkapaciteten har höjts väsentligt och Outback erbjuder ett lätt tillgängligt bagage med såväl mer volym som tillåten maxlast. Med fällda baksäten sväljer bilen 1.848 liter, vilket är 122 liter mer än föregående modell. Även som dragbil kommer den nya generationen att bli ett starkt kort. Outback har en maximal dragvikt på 2.000 kg – 200 kg mer än tidigare.
Tidigare talades om passiv och aktiv säkerhet. Nu tillkommer ett tredje ben – förebyggande säkerhet. Nya Outback är första Subaru-modell i Europa som utrustats med EyeSight. Systemet backar upp och assisterar när föraren brister i uppmärksamhet eller trafiksituationen ändras så snabbt att föraren helt enkelt inte hinner reagera. EyeSight bygger på en stereokamera som läser av trafikmiljön. EyeSight kan inte bara konstatera att det är något i vägen. EyeSight kan även avgöra vad det är och agerar olika för att undvika olyckor. Eftersom systemet bygger på två kameror ”ser” EyeSight det som föraren ser och kan närmast jämställas med ett par extra ögon. Nya Outback kommer att få EyeSight som standardutrustning.
Från vår prestandamodell WRX STI har vi hämtat Active Torque Vectoring. Systemet känner av G-krafterna vid snabb kurvtagning och bromsar innerhjulet lätt för att ge mer kraft till det yttre så att bilen ska styra in snabbare.
Nya Outback har också fått chassit uppdaterat med nya stötdämpare och fjädrar. Styrresponsen är snabbare (från 16:1 till 14:1), vilket ger ett mer alert uppförande och distinkt ”nolläge”. Totalt ger detta aktiva, förutsägbara och säkra vägegenskaper.
Nya Outback begåvas också med Subarus terrängsystem X-Mode. X-Mode gör det lättare för föraren att köra på besvärliga vägar och i terräng. Systemet är kopplat till gasreglage, växellåda och bromssystem och assisterar på hala vägar och i uppförsbackar. Med X-Mode kommer även Hill Descent Control. Systemet bromsar bilen automatiskt i utförsbacke och gör nedfärden trygg och kontrollerad.
Outback erbjuds i tre utrustningsnivåer. Namnen har inspirerats av bergklättrarnas tre nivåer på Mount Everest. Base, Ridge och Summit. Redan i grundutförande erbjuds bland annat: X-Mode, Start-stopp-system (2.5i), 10-vägs eljusterbar förarstol, äkta hill-holder, LED-halvljus, ljusautomatik med DRL, 17-tums aluminiumfälgar, rattstyrd stereo med 7-tums infodisplay, blåtand, adaptiv farthållare, 2-zons automatisk klimatanläggning, eluppvärmt baksäte, regnsenor, sju airbags och säkerhetssystemet EyeSight.
Hela drivlinan är uppdaterad och motorerna har optimerats för att klara kraven för miljöklassning enligt Euro 6b. Vid introduktionen står två alternativ till buds:
2.5i – Bensinmotorn har fått höjd effekt och lämnar nu 175 hk och 235 Nm. Genom optimering och implementering av material med lägre friktion har bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen kunnat minskas med tio procent.
2.0D – Boxerdieseln levererar 150 hk och 350 Nm. Även denna har optimerats med nya lågfriktionsmaterial, vilket ger lägre förbrukning och ett koldioxidutsläpp på 159 g/km.
Nya Outback har den senaste generationen av automatlådan Lineartronic som standard. Lineartronic kan även växlas manuellt via paddlar på ratten.