23948sdkhjf

Tuffare krav för att driva verkstad 2015

Det kommer inte att bli lättare att driva en verkstad 2015, skriver SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) i sitt senaste nyhetsbrev till landets bilverkstäder.

Föreningen har nyligen lämnat ett remissvar till Regeringskansliet på vad SFVF tycker om Konsumenttvistutredningen och det förslag som sannolikt kommer träda i kraft 1 juli 2015.
I korthet ser förslagen ut så här:
– Beloppsgränserna för att en kund ska kunna göra en anmälan kommer sänkas från dagens 1 000 kr till 500 kr (vår bedömning är att antal anmälningar kommer att öka på grund av detta).
– Verkstaden kommer att få informationsplikt. Det vill säga; vi blir tvingande att informera om hur en konsument ska gå tillväga för att klaga på en service/reparation (vår bedömning är att antal anmälningar kommer att öka).
– Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) kommer (om förslaget går igenom) att få ökat anslag för att anställa fler jurister. Skälen är två; dels är handläggningstiden för lång redan idag, dels räknar ARN med fler anmälningar
– Konsumentverket har börjat anställa fler konsumentvägledare för att kunna öppna ett callcenter med 40 personer i Karlstad i mars 2015 (vår bedömning är att antalet anmälningar kommer att öka).

SFVF fortsätter sitt arbete med att informera myndigheter och andra om branschens villkor och förhållanden. Enligt Bo Ericsson, vd för SFVF, finns det mycket som talar för att det blir tuffare att driva verkstad nästa år.

Idag är det fem personer från SFVF som sitter med i ARN. Man har även startat arbetet för att hitta minst en ny ledamot. SFVF har även planer på att inom kort anställa en jurist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062