Mer värde sätter man inte på en renare fordonspark
Men när det kommer till att vara med och betala blir det annat ljud i skällan. I budgetpropositionen för 2015 anges att man förlänger nuvarande supermiljöbilssystem till 1 januari 2017. Regeringen föreslår att det avsätts 100 miljoner kr för 2015 respektive 2016, men inga ytterligare anslag för 2014 trots att medlen tog slut redan under sensommaren. Inte undra på att både organisationer och bilister är förbannade. När man nu äntligen börjat få fart på försäljningen av supermiljöbilar, mycket tack vare stimulanen på 40 000 kronor per bil, så rycker den nya regeringen undan mattan under fötterna på bransch och bilköpare.
I augusti meddelade Transportstyrelsen att 2014 års anslag för premier var på väg att ta slut. Det innebär att bilköpare riskerar att bli utan premien på 40 000 kronor. Supermiljöbilspremien infördes under 2012 för att stimulera introduktionen av nya bilar med extremt låga utsläpp av koldioxid. Premien är på 40 000 kronor och betalas ut till fordonets första ägare. Både företag och privatpersoner kan få premien men det krävs att man inte fått någon annan typ av statligt eller kommunalt ekonomiskt stöd för förvärvet av bilen.
Med det som nu aviserats kommer vi att se en kraftig avmattning av registreringar av supermiljöbilar under resten av 2014. Under de första dagarna av 2015 kommer vi däremot att se en rusning för att få del av de anslagna 100 miljonerna innan de tar slut. Om vi utgår ifrån att samma nivå för supermiljöbilspremien som idag behålls räcker detta endast till 2 500 bilar per år. Dessa bilar kommer att säljas och produceras redan under detta år, ställas i lager och sedan registreras under början av nästa år. Detta är djupt olyckligt, konstaterar Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
Även Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB har reagerat kraftigt på regeringens förslag. Svensson konstaterar att det här kan ge rena huggsexan om de laddhybrider som levereras de första månaderna 2015 och Ronny Svensson uppmanar de kunder som ska byta bil 2015 att redan nu beställa nya laddhybrider. Antalet nyregistrerade supermiljöbilar dvs el- och laddhybrider, har tredubblats hittills i år. Men regeringens nya direktiv riskerar nu att vända den positiva utvecklingen. Det känns inte riktigt bra.
Olle Holm