Förbättrad lönsamhet för fordonsindustrins leverantörer
– Problemet är att lönsamheten bärs upp av ett fåtal medelstora och stora leverantörsföretag, medan det stora flertalet av de små leverantörsföretagen sladdar efter, har negativ tillväxt, säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen.
Enligt Fredrik Sidahl är det oroväckande inför framtiden – därför är det viktigt att det ”skruvas på rätt skruvar” från regeringens och myndigheternas sida framöver, att fordonsindustrin ges rätt förutsättningar.
– Alla är överens om att framtida tillväxt och nya arbetstillfällen ligger i de små och medelstora företagen. Dessa utgör 70 procent av leverantörsföretagen.
– Nu kommer det nya signaler från närings- och innovationsminister Mikael Damberg om minskat stöd, som förändringen av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransforms framtida inriktning och uppdrag.
– Signalerna är inte de rätta, menar Sidahl samtidigt som han ställer den berättigade frågan:
– Vad händer härnäst? Därför är det viktigt med en fortsatt branschdialog!
Fouriertransform inrättades 2009 av regeringen med det öronmärkta uppdraget att stå för riskkapital vid investeringar bland fordonsindustrins leverantörer. I det statliga stödpaketet till den krisande fordonsindustrin ingick även undsättningslån genom Almi till små och medelstora leverantörsföretag.
Dessutom sjösattes det strategiska fordonsforskningsprogrammet FFI. I helheten ingår även konsultcheckar från Almi och ett leverantörsutvecklingsprogram under Tillväxtverkets ledning.
– Beslutet om de stora insatserna grundades på att fordonstillverkning är strategisk viktig och innovationsdrivande industri med många sysselsatta för i Sverige. Dessutom svarar den för stora exportintäkter.
Dagens rapport grundar sig på 964 företag utvalda från FKG:s branschregister innehållande 1021 leverantörsföretag – från teknik- och IT-konsulter, via system- och komponenttillverkare till råvaruleverantörer. Antalet anställda är 82 400, vilket är en konstant siffra. 69 procent av alla leveranser går till tunga fordon, vilket är en procent lägre än 2012. Förklaringen är Volvo Cars arbete med nya XC90.
Den totala omsättningen uppgick till 158 miljarder kronor, jämfört med 161 miljarder året innan.
Fredrik Sidahl säger sig känna av en viss oro när Vägvisaren tar höstpulsen på leverantörsindustrin.
– I våras såg 90 procent av leverantörerna optimistiskt på framtiden, medan i höst är det 80 procent.
– Det lossnar alltså inte för de svenska leverantörerna trots alla offensiva framtidsplaner från Volvo Car, AB Volvo och Scania.
– Istället ser vi en tilltagande pessimism, säger Fredrik Sidahl.