Nära 100 procent av bilköparna i Kina väljer bensinmotor
Bensinmotorer: Internationellt sett är bensinmotorer de mest populära när det gäller drivlinor. Kina ligger i täten där nästan 100 procent av alla köpare väljer bensinmotor vid köp av ny bil. I USA och Japan är siffran något lägre - cirka 75 procent. "Downsizing" blir allt mer populärt, och med det även Bosch direktinsprutning som är både effektiv och ekonomisk. Genom att kombinera "downsizing" med direktinsprutning kan man minska bränsleförbrukningen med upp till 15 procent. Samtidigt kan turboladdning hjälpa motorn med ett högre vridmoment, framförallt vid låga varvtal vilket förbättrar både accelerationen och ökar körglädjen.
Diesel: Inom EU och Indien är varannan ny bil en dieseldriven bil. Men även utanför dessa kärnmarknader blir diesel allt mer populärt, exempelvis i USA som är en stor tillväxtmarknad. Bosch estimerar att dieselns marknadsandel kommer att öka från dagens 3 procent till 10 procent år 2018.
Även i Sydkorea ser man att dieselbilar blir allt mer populära. För många europeer är dieselns fördelar redan solklara: en modern dieselbil förbrukar så mycket som 25 procent mindre bränsle än en jämförbar bensinmotor samtidigt som den levererar 40 procent högre vridmoment.
Hybrid och elfordon: I Japan har nästan var femte ny bil idag en hybriddrivlina vilket gör landet till ohotad ledare inom elektrifiering. Bosch räknar dock med att andelen registerade hybrider kommer vara betydligt högre även utanför Japan inom de närmaste åren.
Bosch förutspår att av uppskattningsvis 113 miljoner fordon som kommer att säljas över hela världen under 2020, kommer 6,5 miljoner att vara fullhybrider, 3 miljoner vara plug-in hybrider, och 2,5 miljoner kommer att vara elbilar. Bosch producerar idag en bred produktportfölj som sträcker sig hela vägen från enklare hybridsystem till laddhybrider och drivlinor för fullt elektriska fordon. Därtill utvecklar Bosch milldhybrider baserade på ett 48-volts elsystem.
Flex fuel: Drivlinor som kan köra på både bensin och alkohol (etanol) är särskilt framträdande i Brasilien. Den näst största marknaden för denna teknik är USA. Bosch system körs på ren etanol, samt en blandning av etanol och bensin. Detta gör att föraren kan vara mer flexibel då ett flexifuel-system tillåter dem att välja etanol som är mer ekonomiskt.
CNG: Över hela världen blir CNG-drivlinor allt mer populära. På 10 år har försäljningen ökat med 25 procent. I Sydkorea har CNG-drivna fordon redan lagt beslag på 11 procentandelar av marknaden. Bosch har ett komplett system som möjliggör för fordon att enbart köra på detta billiga bränsle hela tiden. Något som är en betydande fördel för förarna då CNG är upp till 50 procent billigare än bensin och kan minska CO2-utsläppen med upp till 25 procent.