23948sdkhjf

Mitträcken hade sparat 130 liv i trafiken

Motormännens tidning Motor har granskat de senaste fem årens svåra olyckor på Europavägar som inte är mittseparerade. 164 personer har dött i trafikolyckor på icke mötesseparerade svenska Europavägar. 130 personer av dem hade förmodligen levt i dag om vägarna hade haft mitträcken, visar Motors beräkningar.

– Inget skulle minska trafikdöden fortare än om vi ökade mittsepareringen av de 200 farligaste vägmilen vi har i landet, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

En utbyggnad av Sveriges icke separerade Europavägar skulle uppskattningsvis leda till att antalet omkomna minskade med ungefär 30 personer per år, och antalet svårt skadade med 150, enligt Trafikverket. I Sverige finns totalt 345 mil icke mötesseparerade Europavägar. 1997 omkom totalt 511 personer i trafikolyckor i Sverige. 2013 hade antalet sjunkit till 264. Det är nästan en halvering, men fortfarande finns det mycket att göra med säkerhetsarbetet på våra största vägar.

– Det borde vara självklart att det ska vara bra och säkra vägar mellan de stora städerna i Sverige. Men så är det inte i dag. E20 genom delar av Västra Götaland till exempel är en mycket dålig och farlig väg. Med E18 vid Karlstad är det samma sak. På delar av E10 har skyddsombuden periodvis känt sig tvingade att stoppa ambulanstrafiken av arbetsmiljöskäl. Här måste vägarna bli bättre, säger Fredrik Daveby.

Att mötesseparera de mest trafikerade vägarna leder inte bara till väsentligt färre allvarliga trafikolyckor, utan även till miljardbesparingar för samhället. Enligt beräkningar som Motor publicerade häromåret betalar sig investeringarna på mindre än tio år. Sedan 1997 har cirka 20 mil per år av de mest trafikerade och olycksdrabbade vägarna i Sverige gjorts säkra genom mötesseparering och så kallade 2+1-lösningar. Det är enkla och relativt billiga åtgärder som i mycket stor utsträckning bidragit till att antalet omkomna och svårt skadade i trafiken har minskat.

– En väg måste hålla en viss kvalitet för att få kallas för Europaväg och de vägar som kallas det måste hålla en extra hög trafiksäkerhet. Sveriges bilister måste lita på att det finns stråk genom Sverige där det är garanterad hög standard på vägarna, hög säkerhet och hög prioritet på underhållet och på snöröjningen, avslutar Fredrik Daveby.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063