USA och Kina på väg att utarma fordonsindustrin
Med allt tätare mellanrum rapporterar Motor-Magasinet om nya miljon- och miljardböter. Visserligen har världens fordonstillverkare gigantiska omsättningar, men det är inte svårt att räkna ut att det måste finnas en smärtgräns.
Vad det handlar om är att ländernas myndigheter sätter upp allt strängare regler när det gäller produkters säkerhet, information och förändringar på bilmodeller som inte meddelats till myndigheterna. Dessutom, det gäller speciellt Kina, går konkurrensmyndigheterna in och kontrollerar om företag ägnar sig åt konkurrensbegränsande åtgärder i syfte att kunna hålla priserna på tex reservdelar uppe.
Tidigare i höstas varnade USA:s finansminister Jack Lew den kinesiska regeringen för att de omfattande antitrust-undersökningarna mot bland annat utländska bilföretag, kan innebära en allvarlig störning i relationerna mellan USA och Kina.
Men USA bedriver också något av ett korståg mot fordonstillverkare, inte minst europeiska och asiatiska. Nyligen dömdes Ferrari att böta 26 miljoner kronor för att man underlåtit att informera de amerikanska myndigheterna om tre allvarliga olyckor med Ferrari-bilar. Och Hyundai Motor och Kia Motors fick böter och indragna krediter motsvarande cirka 2 miljarder kronor, sedan de båda biltillverkarna lämnat felaktiga uppgifter om hur mycket bränsle deras bilar drar.
Det är naturligtvis bra att myndigheterna håller koll på fordonstillverkarna, inte minst när det gäller säkerhetsfrågor. Men det är onekligen tufft att tvingas betala flera miljarder för felaktigt information om bränsleförbrukning, speciellt som det verkar handla om olika uppfattningar om hur förbrukningen ska mätas.
Inte minst tveksamt att inte den inhemska tillverkaren Ford Motor Co, verkar klara sig från böter, efter att ha ertappats med att göra samma sak dvs tumma på sanningen om bränsleförbrukningen. Dock har Ford gått med på att betala drygt 1 000 dollar till de Fordköpare som ”lurats” på hur mycket bränsle bilarna drog.
Ford i juni erkände att överdriva körsträcka anspråk för sex 2013 och 2014 modellerna, och gick med på att betala ägarna av dessa fordon så mycket som $ 1050 att betala tillbaka dem för gapet mellan de påstådda bränslebesparingar och den faktiska körsträcka. Enligt Ford berodde det på ett misstag, inte ett medvetet försök att få marknadsföringsfördelar. Det kan man ju tro vad man vill om. Klart är dock att det blivit betydligt dyrare att bedriva biltillverkning.
Olle Holm