Ny global racer-cup med nya Mazda MX-5
- Ända sedan den allra första MX-5 såg dagens ljus för 25 år sedan har bilen varit idealisk att tävla med både för rutinerade förare och nybörjare, säger John Doonan, motorsportchef för Mazda Nordamerika. Eftersom MX-5 är en så lättkörd bil är den också perfekt som tävlingsbil, vilket gjort våra olika MX-5 serier till stora framgångar.
- Vi ser med spänning fram emot att få arrangera en global MX-5 Cup, säger Masahiro Moro, internationell försäljnings- och marknadschef, Mazda Motor Coropration. Det har länge varit vårt mål att att få se Mazda-entusiaster runt om i världen tävla med identiska MX-5. Och när vi nu lanserar vår nya generation passar det perfekt att starta en global MX-5 Cup under 2016.
Även om Mazda ännu inte släppt några detaljer om nya MX-5 Cup så kommer racerbilarna att använda den nya två liters Skyactiv-G bensinmotorn. Under vintern skall Mazda Motorsport börja utveckla den kommande racerbilen när det gäller däck, fjädring, drivlina och säkerhetsdetaljer. Och även utse det företag som kommer att få bygga de färdiga racerbilarna. Detta blir första gången i Mazdas långa tävlingshistoria som fullt färdiga identiska racerbilar kommer att säljas till intresserade racerförare från en och samma leverantör.
Segraren vid finalen på Mazda Raceway Laguna Seca någon gång under senhösten 2016 får bl.a. en fri testdag med Mazdas sportvagnsprototyp, som tävlar i det amerikanska mästerskapet Tudor United States SportsCar Championship. Ännu är inga tävlingsbanor utsedda för MX-5 Cup 2016 och inte heller de europeiska länder som får arrangera Cup-tävlingar.
Mazda är det största bilmärket bland racerförare i Nordamerika, både när det gäller klubbracing och bland mer profesionella förare. Tusentals olika tävlingsbilar använder Mazda-motorer och körs varje helg runtom i USA. ”Special Miata” är den största tävlingsklassen hos de båda amerikanska tävlingsarrangörerna, SCCA och NASA, med över 2 500 racerbilar. Genom sina två olika mentorprogram, Mazda SportsCar Racing Academy och Mazda Road to Indy, får många förare behövlig hjälp på vägen mot högre mål i sina racingkarriärer.
Mazda är för övrigt hittills den enda japanska bilfabrik som har vunnit det klassiska 24 timmarsloppet på Le Mans, 1991 och sedan år 2000 heter en av de mest klassiska amerikanska racerbanorna Mazda Raceway Laguna Seca.