SBF vill att Konkurrensverket agerar mot uppkopplade fordon
– Utvecklingen går snabbt inom området, 1.0 är snart 2.0 utan någon form av legal prövning, menar Christer Liljenberg, ordförande för SBF.
Som ordförande för landets bildelsgrossister uttrycker Christer Liljenberg en stor oro över utvecklingen inom telematik. Som branschorganisation kämpar de för öppna system som alla bilverkstäder kan komma åt.
Han menar att lagstiftarna i Bryssel och därmed EU-kommissionen, inte förstår innebörden av allt mer elektronik och IT i både personbilar och tunga fordon.
– Men det finns signaler på att ett uppvaknande kan vara på gång, säger Liljenberg.
Han är noga med att poängtera att SBF har ingenting emot den lagstiftade eCall-funktionen på nykonstruerade personbilar, utan välkomnar den som en del av det europeiska trafiksäkerhetsarbetet.
Men i brevet till Konkurrensverket kan följande läsas om eCalls befarade baksida om inte lagstiftarna är snabba nog:
”Men den digitala GSM-signalen är inte bara en nödsignal, utan också en digitalt pulserande kommunikationsbro till bilen försedd med eCall funktion. Det är en bro som inte enbart medger en nödsignal, utan även medger tvåvägskommunikation för andra parter än larmcentraler eller motsvarande. Något som kan missbrukas ur ett konkurrensperspektiv”, skriver SBF till Konkurrensverket, KKV, och fortsätter:
”I dag kan flera personbilstillverkare, som finns representerade på den svenska marknaden, erbjuda assistanstjänster genomföra enklare fordonsadministration som sköts genom trådlös kommunikation, via GSM, mellan bilen och biltillverkaren samt den för märket auktoriserade bilverkstaden.
Inom ett inte allt för fjärran tidsperspektiv kan även uppdateringar av bilens programvara ske, bilen kan även utföra en fjärrstyrd självdiagnos som innebär att mjukvara måsta laddas ner, enklare fjärrstyrda reparationer kan också utföras samtidigt som digitala reservdelar och tillbehörs kan säljas.”
– Därför ser SBF med stor oro på utvecklingen inom uppkopplade fordon ur ett konkurrensperspektiv.
– Vi befarar att vi åter kommer att se försök till inlåsning av bilar i biltillverkarnas egna system, precis som försöken med förlängda och villkorade garantier.
– För oss är konkurrens på lika villkor viktigt, därför vill vi att den svenska konkurrensmyndigheten sätter sig in i utvecklingen, avslutar Christer Liljenberg, SBF.