Gran Turismo Expo slog besöksrekord
-Intresset verkar vara större än någonsin för fina sportvagnar, klassiska racerbilar och motorsport. Våra två sportbilsmässor lockade nästan 3 000 fler besökare än i fjol och medias bevakning av mässan var dubbelt så stor i år, berättar Gunnar Dackevall, mässarrangör och förlagschef för tidningen Gran Turismo. 1 400 fler besökte mässhallarna i Nacka Strand där de stora dragplåstren var premiären för helt nya Audi TT och Maseratis 100-årsjubileum.
Det var tätt med Audifans på plats för att klämma på den tredje generationen av denna designikon. En annan uppskattad Sverigepremiär stod Morgan för, med sin Speedster +8, liksom nya Cadillac ATS Coupé och senaste generationen Dodge Viper.
I Göteborg bildade en entusiastisk flertusenhövdad publik kö utanför Gran Turismo Expo för att få en autograf och byta ett par ord med en Marcus Ericsson från Kumla. Bara dagarna innan hade han säkrat sin fortsatta karriär i Formel 1-racingen i Sauberstallet. Marcus drog intresse för såväl publik som media och ställdes också mot ett gäng smågrabbar i ett racingheat på Monzabanan i mässans äventyrsdel RaceRoom Experience by Sims.
En elvaåring vid namn Johan Andersson, med fyra års kartingerfarenhet och en rad segrar slog överraskande Marcus i kvalet, men fick se sig besegrad i racet. Men vad gjorde det, när han vann priset som snabbaste förare efter Marcus: en replika av Ronnie Petersons Lotus 78, signerad med Marcus lyckönskningar.
Göteborgspubliken, som var rekordhög med fler än 9 000 personer, kunde också glädja sig åt premiärer som inte hann komma till Nacka Strand i Stockholm helgen innan. Dels den extrema gatracerbilen Radical RXC, en registreringsbar Le Mans-racer för 1,7 Mkr, samt BMW:s helt nya X6, därutöver även Sverigepremiären av McLaren 650 S och två av Aston Martins toppmodeller Vanquish och Rapide S.