23948sdkhjf

Nevs-leverantörerna är förlorare – igen

Den 29 november skulle rekonstruktionen av Nevs i Trollhättan vara klar men nu vill rekonstruktören få ytterligare frist. Samtidigt har brev gått ut till bilföretagets leverantörer med begäran om att skulderna ska skrivas ner.
Någon som känner igen sig? Ja, kan tro det. Det är snart precis tre år sedan Saab Automobile begärdes i konkurs och de dåvarande leverantörerna tillhörde förlorarna liksom naturligtvis anställda, kommun m.fl.
För två år sedan tog Nevs över verksamheten i Trollhättan och det har bara tillverkats något mer än en handfull bilar. Och nu begär rekonstruktören Lars-Eric Gustafsson ett ackord dvs att leverantörernas skulder ska skrivas ned med cirka 50 procent.
Samtidigt som rekonstruktören till flera media säger att Nevs förhandlingar med två internationella fordonstillverkare för att lösa den ekonomiska krisen nu gått in i ett avgörande skede.
De värderingar på Nevs tillgångar, som nu är föremål för förhandlingar, har kommit ner något i värde, vilket innebär att det kommer att bli fråga om att fordringsägarna får hjälpa till med att avstå en del av sina fordringar i ett ackord, enligt Lars-Eric Gustafsson.
Rykten gör gällande att Nevs förhandlar med indiska Mahindra och kinesiska Dongfeng. De förhandlingarna ska ha gått in i ett intensifierat skede. Enligt Lars-Eric Gustafsson finns det stor sannolikhet för att man ska kunna få ihop ett avtal.
Det gäller även den så kallade plan B dvs att Nevs ska börja tillverka andra bilmärken. I brevet till underleverantörerna heter det att planen kan vara ett komplement till tillverkningen av Saab eller vara en ensam lösning på krisen.
Tidigare i höstas fick 155 anställda lämna företaget. Den då pågående rekonstruktionen skulle egentligen vara avslutad den 8 oktober, men det blev förlängning. Vid borgenärssammanträdet då framkom det att skulderna till de omkring 900 leverantörerna uppgick till 464 miljoner kronor. Den summa har nu ökats på. Men med ett ackord lär den minska, till förfång för leverantörerna.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079