Biltillverkarna driver på för fler bränslecellsbilar
På senare år har Los Angeles Motor Show börjat ta alltmer plats som den bilsalong i världen där ny och spännande teknik presenteras. Årets Motor Show var inget undantag. Fokus i år hamnade på bränslecellsbilar.
Inte precis någon ny teknik, grunden för dagens teknik med bränsleceller ligger så långt tillbaka som 1830-talet. Men det nya nu är att en rad av världens ledande biltillverkare tagit fram ny bilar där tekniken används.
Det finns flera olika modeller med bränsleceller, vissa i konceptform men även fullt färdiga bilar. Inom bara en månad börjar till exempel Toyota sälja sin nya Mirai. Bränslecellssystemet, kallat TFCS (Toyota Fuel Cell System) omfattar en avancerad, egenutvecklad bränslecellstack med en maximal uteffekt på 114 kW och en energidensitet på rekordhöga 3,1 kW per liter. Den elenergi som alstras i bränslecellerna konverteras till en spänning på 650 volt, vilket har gjort det möjligt att minska både elmotorns storlek och antalet bränsleceller.
Även om det är bränsleceller i grunden så finns det flera olika applikationer för bilar. Man kan till exempel ha ett batteri i bilen också som laddas upp och kan användas om vätgasen, som är drivmedlet, skulle ta slut. Det har tex Audi A7 Sportback h-tron quattro som är en bränslecellsbil med plug-in hybridteknik.
Käpphästen för elbilar idag är som bekant räckvidden, batterierna har inte tillräckligt kapacitet för att ta en elbil någon längre sträcka, något som gjort hybriderna populära. Men de problemen har man inte med en bränslecellsbil. Toyota Mirai har tex lika lång räckvidd som en bil som drivs konventionellt med bensin eller diesel, ca 50 mil, och Audi uppger samma sträcka för sin konceptbil. Men dessutom ytterligare fem mil om man kör enbart med kraft från batteriet.
Plötsligt går det alltså väldigt fort att ta fram bränslecellsbilar med noll utsläpp. Men det finns förstås begränsningar och då tänker vi inte i första hand på att priset blir betydligt högre för en bränslecellsbil än för en vanlig bil. Någon man känner igen från elbilarna. Men för rena elbilar finns det åtminstone ström att få på de flesta håll. Det är inte fallet när det gäller bränslecellsbilar. Det finns ytterst få stationer. Men efter påtryckningar från EU ska infrastrukturen för påfyllning av vätgasdrivna bilar byggas ut rejält. Och blir det fler vätgasstationer så lär säkert bränslecellsbilen ha en bra framtid. Att tanka går på ett par minuter och för säkerheten är det väl sörjt.
Olle Holm