23948sdkhjf

Andrei Hafström är Sveriges starkaste däckmontör

I samband med Giant Live Official ”World Strongest Man”
Qualifying Tour anordnade däcktillverkaren och huvudsponsorn
Goodyear en tävling i egen regi. 127 däckmontörer antog utmaningen och kvar står Andrei Hafström
 som Sveriges starkaste däckmontör.
Under det senaste halvåret har Goodyear varit på jakt efter Sveriges starkaste däckmontör. I helgen gjorde finalisterna slutligen upp inför fullsatta läktare i Stadium Arena under periodpausen av ”World Strongest Man” Qualifying Tour, en deltävling i den världsomfattande Giant Live Official ”World Stongest Man”. Finalisterna tävlade mot varandra i två klassiska tävlingsgrenar: ”The Farmers Walk”, där de tävlande bar två väskor över en så lång sträcka som möjligt på tid, samt ”Däckvält” som gick ut på att man skulle bli först med att välta sitt däck i mål. Tävlingarna baserades på poäng och den som fick högst poäng och som därmed gick ut som segrare, titulerad Sveriges starkaste däckmontör är Andrei Hafström från Vianor Kristianstad.
-Jag är just nu otroligt glad och helt slut. Det var nervöst innan tävlingen, framför allt med den stora
publiken på plats. Men jag har testat grenarna tidigare, så det var bara att ösa på! Att nu kunna titulera mig som Sveriges starkaste däckmontör känns riktigt bra. Jag vill tacka vänner och familj som hejade på mig på plats i Norrköping, samt Goodyear som anordnat tävlingen. Ikväll ska det firas ordentligt, säger Andrei Hafström
O
Kvalperioden började i maj och då kunde landets alla däckmontörer anta utmaningen. I oktober kvarstod de fyra finalister som hade presterat bäst i kvalmomentet – att hålla två däck med utsträckta armar i axelhöjd under längst tid. De fyra finalisterna var Andrei Hafström (2.46 min), Anders Gustavsson (2.33 min), Aleksandar Ilomanoski (2.30 min) och Robert Lihné (2.19 min).
– Tävlingen är verkligen en hyllning till Sveriges alla däckmontörer, som varje år skiftar cirka 36 miljoner bildäck i Sverige och som därigenom ser till att vi rullar på ett säkrare sätt. Därför känns det kul att så många varit med och tävlat. Vi hoppas att satsningen kan leda till att yrket och dess betydelse får mer uppmärksamhet än vad det får idag, säger Sophus Broberg, Goodyear Sales Manager Car Channel & Marketing Manager Sweden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062