23948sdkhjf

Osäker framtid bromsar försäljningen av laddbara fordon

Under november ökade antalet laddbara fordon i Sverige med 336 stycken, trots att supermiljöbilspremien är slut. Beståndsökningen för november är den sämsta på åtta månader, och supermiljöbilspremien är slut sedan några månader tillbaka. Samtidigt förekommer uppgifter om att regeringen halverar supermiljöbilspremien under 2015.

Hittills i år har de laddbara fordonen ökat med 132 procent motsvarande 4 258 fordon. Det totala beståndet uppgick i slutet av november till 7 480 fordon, fördelat på 4 570 laddhybrider, 1 980 eldrivna personbilar, 785 eldrivna lätta lastbilar samt 145 eldrivna fyrhjuliga mc.

Laddhybrider, främst Mitsubishi Outlander, fortsätter att dominera beståndsökningarna. Under november sattes den 2000:e Mitsubishi Outlander i trafik. Med totalt 2 152 Outlanders står modellen ensam för nästan 30 procent av det laddbara beståndet i Sverige. Detta är mer än samtliga eldrivna personbilar i Sverige, som vid utgången av november uppgick till 1 980 stycken.

- Att vi nu ser en vikande trend för beståndsökningen av laddbara fordon är ingen överraskning, men inte desto mindre besvärande. Och den vikande trenden fortsätter sannolikt tills vi får se en röd-grön politik värd namnet, just nu är osäkerheten stor. Tyvärr finns få saker att glädja sig åt i regeringens budgetförslag, där är de miljöbästa bilarna inga vinnare, säger Olle Johansson, vd Power Circle.

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (782 st) och Renault Kangoo (669 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (2 152 st) och Toyota Prius (1 032 st) vanligast. De flesta laddbara fordonen ägs av juridiska personer (83 procent), vilket är en trend som håller i sig.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08