Världsnyhet fokuserar på skydd i allvarliga avåkningsolyckor
– Vår lösning fokuserar på att hålla passagerarna säkert på plats på samma gång som vi introducerar en unik energiabsorberande funktion i stolen. Detta motverkar ryggskador, som är allvarliga och relativt frekventa konsekvenser vid avåkningssituationer, säger professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Safety Specialist på Volvo Cars Safety Centre.
Avåkning är en vanlig olyckstyp som kan ha många olika orsaker, till exempel bristande koncentration, trötthet eller dåliga väderförhållanden. Hälften av alla trafikolyckor med dödlig utgång i USA orsakas av avåkning och i Sverige står singelolyckor för en tredjedel av alla olyckor som resulterar i allvarliga skador eller får dödlig utgång.
Avåkningsolyckor är också mycket komplexa situationer där passagerarna ofta kastas i olika riktningar – vilket ställer höga krav på bilens interiöra säkerhetsfunktioner.
Det finns ännu inte något lagkrav eller ratingtester som mäter en bils förmåga att hantera trafikolyckor orsakade av avåkning.
– Verkligt säkerhetsarbete handlar inte om att klara ett test eller att toppa en rankinglista. Man måste ta reda på hur och varför krockar och skador inträffar och sedan utveckla teknik för att förhindra att de inträffar. För att nå vår Vision 2020, måste vi täcka alla typer av olyckor som sker ute i den verkliga trafiken, säger Lotta Jakobsson.
Risken att skadas allvarligt eller dödas i en ny Volvo har minskat med mer än två tredjedelar jämfört med bilar som konstruerades på 1970-talet. Men frekvensen av skador på ryggradens bröst- och ländkotor har dock inte minskat i samma utsträckning – och dessa skador är dessutom överrepresenterade i avåkningsolyckor och krockar med multipla förlopp.
-När vi granskade vår egen, omfattande olycksdatabas, upptäckte vi att passagerarnas placering när påfrestningen på ryggraden är som störst var en viktig faktor. I flera av fallen orsakades skadorna av stora krafter på en böjd ryggrad. Kilfrakturer som är följden av en kombination av axial belastning och flexion, är tillsammans med kompressionsfrakturer den vanligaste ryggskadan i avåkningssituationer, säger Lotta Jakobsson.
Systemet för skydd i avåkningssituationer i nya XC90 består av två viktiga delar:
• Information från bilens avancerade sensorsystem gör det möjligt för tekniken att detektera en avåkningssituation. De främre säkerhetsbältena dras åt elektriskt så mycket som möjligt för att hålla kvar passagerarna på plats. Säkerhetsbältets åtdragningskapacitet är 1 mm/ms – vilket innebär att det kan dra åt 10 centimeter bälte på bara en tiondels sekund. Bältena förblir åtdragna så länge som bilen är i rörelse.
• För att undvika ryggskador trycks en energiabsorberande funktion mellan stolen och stolsramen ihop mekaniskt för att dämpa de vertikala krafter som kan uppstå när bilen landar hårt i terrängen. Genom att hålla passageraren i en upprätt position medan stöten dämpas, kan de vertikala krafterna som den åkande utsätts för minskas med upp till en tredjedel. Detta minskar avsevärt risken för de mest allvarliga och frekventa ryggskadorna i liknande situationer, säger Lotta Jakobsson.