Uppdaterade Forester med Boxerdiesel Lineartronic
Forester erbjuder säkra, personbilslika köregenskaper, hög kvalitetskänsla, klassledande bränsleekonomi, generösa utrymmen, hög tillåten dragvikt och ett avancerat system för framkomlighet på dåliga vägar och i terräng.
– Forester är den Subaru-modell som säljer ojämförligt bäst i Europa. Kombinationen suv, diesel och automatlåda är oerhört viktig på den svenska marknaden. Detta är förmodligen en nyhet som kommer att ge Forester samma position i Sverige, säger John Hurtig, försäljningsdirektör för Subaru i Sverige.
Att det nu går att få automatlåda i kombination med Boxerdiesel betyder att Forester också begåvas med X-Mode som standard. X-Mode gör det lättare för föraren att köra på besvärliga vägar och i terräng. Systemet är kopplat till gasreglage, växellåda och bromssystem. X-Mode assisterar också i såväl med- som motlut.
Forester är populär som dragbil och har ett automatiskt stabiliseringssystem som motverkar kast och hjälper till vid körning med husvagn eller tungt släp. En Forester får dra upp till 2.000 kilo.
Lanseringen innebär att det nu går att få automalåda till alla motoralternativ – från 147-hästars Boxerdiesel till den direktinsprutade bensinturbon på 240-hästar.
I samband med lanseringen av Boxerdiesel Lineartronic begåvas Forester med ett antal uppdateringar. Den blir tystare, får en uppfräschad instrumentering med infotainmentsystem och uppdaterade motorer.
Priset kommer att vara oförändrat. Uppdaterade Forester kommer att finnas i fyra utrustningsnivåer och kostar fortfarande från 254.900 kronor. Sverige-debut blir det i mars 2015.