Provkörd: Mercedes-Benz största personbil
Det rör sig om Mercedes-Benz största personbil hittills, en bil som från början utgjordes av MPV:n Viano, men som nu uppgraderats rejält.
Det finns plats för åtta sittande, och har man valt tex kaptensstolar så går förstås att fälla ihop eller plocka ur för den som vill ha extra plats. Plocka ur är dock inte det lättaste trots snabbfästen, det är rejält tunga stolar. Det går alltså att lasta rejält i V-klassen men öppna eller stänga bakluckan är inte precis något för den svage, den är rejält tung.
V-klass, som finns i flera olika versioner, har i version Lång 3,2 meters axelavstånd och en längd på 5,14 meter. Kommer också som Kompakt med 3,2 meters axelavstånd och längd 4,89 meter samt Extra lång med 3,43 meters axelavstånd och längd 5,37 meter.
En stor bil, javisst, men fantastiskt lättmanövrerad. Motor-Magasinet har provkört både på landsväg och i trång stadstrafik och det fungerrar utmärkt, även att fickparkera. Man sitter högt och bra och har de hjälpmedel som behövs för väl fungerande körning.
Det är helt klart Mercedes-klass på både komfort, inredning, utrustning, drivlina med mera.
Hjulupphängningarna på V-Klass är avstämda för maximal komfort. I kombination med automatlåda finns möjlighet att välja tre olika körprogram (Agility Control) som inte bara reglerar stötdämpningen mellan standard, komfort och sport, utan också påverkar motorns gensvar på gaspådrag samt den sjustegade automatlådans upp- och nedväxlingspunkter.
Det finns flera olika motorer att välja emellan och även manuell eller automatisk växellåda. I bästa Mercedes-anda så är det också väl sörjt för både en aktiva och passiva säkerheten. Priset för V-klass startar på 425 000 kronor i standardutförande dvs en basmodell V 200 CDI med en diesel på 136 hästar och manuell, sexväxlad låda. Vid blandad körning drar den 6,1 liter/100 km, co2-utsläppen är 159 g/km. Toppfarten anges till 183 km/tim och 0 till 100 km/tim går på 13,8 sekunder.
Olle Holm