23948sdkhjf

Dags att höja nivån på fordonsutbildningen

Räkna med att i år kommer stort fokus att riktas mot fordonsutbildningens kvalitet. Branschen behöver rekrytera personal men det finns många frågetecken när det gäller utbildningen. Under många år har branschen sett hur skolors förmåga att utbilda våra kommande medarbetare försämras. Skolinspektionens kontroller omfattar inte skolornas tekniska kvalitet, verktyg, utrustning, moderna bilar, ordning o reda, arbetsmiljöfaktorer och viktiga kunskaper i kundrelationer.
Det här kan illustreras av en artikel i en lokaltidning i slutet av förra året. Tidningen gjorde ett besök på ett gymnasium för att få veta mer om hur utbildningen av fordonselever går till. Enligt artikeln var det inte precis något upplyftande man fick veta. Disciplinen var usel, skolan godtog till exempel att elever uteblev halva dagarna därför att de var trötta. Flera intervjuade elever sa att man gick på fordonsutbildningen enbart för att få ekonomiskt studiestöd, man hade inget som helst intresse av att lära sig ett yrke och flera av de intervjuade hade inga planer på att bli fordonsmekaniker. Man gick på fordonsutbildningen för att man inte kom in på några andra linjer. Så får det naturligtvis inte gå till.
När en verkstad ska anställa en nyutbildad mekaniker, plåtslagare eller lackerare måste branschen kunna förutsätta att han/hon utbildats för framtiden inte dåtiden. Branschen vill att skolorna ska erbjudas att branschen får göra en frivillig kontroll av skolornas verkstadslokaler, verktyg, utrustning och miljö.
Målsättningen måste vara att skolan ska få ett branschgodkännande som gäller två år. Ett branschgodkännande som kommer att ge en omedelbar kvalitetshöjning, anser Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) som nu bjudit in till branschsamtal om fordonsutbildningen. Målsättningen är att ställa krav och meddela berörda politiker vad vi vill och tala om vad vi kan hjälpa till med där praktikplatser och utbildningsmaterial ingår.
Nu har SFVF också skickat ut en enkät till branschen för att få in synpunkter på hur man ska kunna förbättra utbildningen. Motorbranschen står inför stora förändringar inför framtiden. Utvecklingen av nya bilmodeller sker snabbt. Nya konstruktioner med nya material och nya reparationsmetoder avlöser varandra. Ständigt nya krav för verkstäderna att uppfylla. Allt detta sker under tidsperiod där verkstäderna står under skarp bevakning med kravet att uppfylla kvalitetskraven vid reparation.

”Ska vi klara framtiden med alla krav som redan finns och kommande behöver vi en förändring, och ingen kommer att göra det åt oss. Vi behöver kompetent personal och vi behöver det snabbt. Det gäller även inom alla områden, mekaniker, plåtslagare och lackerare, ” konstaterar SFVF. Det kan noteras att enligt Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) behöver motorbranschen anställa 5 200 personer de närmaste tre åren.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062