23948sdkhjf

Rally Monte Carlo premiär för nya Polo R WRC

När Volkswagen ställer upp i Rally Monte Carlo (22 - 25 januari) gör de det i en bil som genomgått omfattande förändringar. Dubbla världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), tvåan Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), och Andreas Mikkelsen och co-driver Ola Fløene (N/N) på tredje plats i mästerskapet, ger sig i kast med Rally Monte Carlo i en Polo R WRC med ny design och ny växellåda som styrs med paddlar bakom ratten.

-Det ska bli spännande att se hur nya Polo R WRC klarar sig i Rally Monte Carlo, säger Volkswagen Motorsports chef Jost Capito.

-Föregångaren vann första specialsträckan direkt och fortsatte sedan med att vinna det andra rallyt för året. Det har naturligtvis lagt ribban högt men vi är övertygade om att nya Polo kan följa den framgångsrika föregångaren i spåren.

-Rally Monte Carlo är allmänt betraktat som en slags rally-roulett på grund av sina svåra och varierande förhållanden. Men vi har tre förare som behärskar utmaningarna, Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Nu ser vi fram emot den nya säsongen.

2015 års Rally Monte Carlo kommer än en gång att köras mellan furstendömet Monaco och Gap i franska alperna. Det avslutas traditionsenligt i Monaco framför prinsens palats. Det innebär långa förflyttningar. Medan rallyförarna på lördagen tar sig mot sydost längs ikoniska specialsträckor som "Sisteron - Thoard" måste serviceteamet byta servicepark. Efter avslutad service i Gap börjar följande dags första service på morgonen i Monacos hamn.

När den ceremoniella starten i Monaco är över körs två specialsträckor på torsdagskvällen, sammanlagt 41 kilometer. Rallyt fortsätter på fredagen med två nya sträckor norr om Gap. Lördagen erbjuder flera klassiker. Förutom "Sisteron" även rallyts längsta specialsträcka, den 52 km långa "Lardier et Valença–Faye". Söndagen bjuder på allt man kan vänta sig av "Monte" när rallybilarna klättrar upp till Col de Braus och Vol de Turini. De tre snabbaste paren på avslutande Power Stage, "Col St Jean–St Laurent", får bonuspoäng i sammandraget för förar-VM och VM för co-drivers.

Varje förare i WRC-kategorin har 82 däck till sitt förfogande för Rally Monte Carlo, åtta hårda slicks, 16 mjuka och 24 med supermjuk blandning. Dessutom har de 24 vinterdäck med dubbar och tio utan dubbar. Kombinationen är perfekt anpassad till spelstaden Monaco. Med tanke på att asfalten varierar mellan våt, torr, snötäckt och isig är valet av maximalt 30 däck av fem olika typer alltid något av en chanstagning.

Förhållandena är kända för att variera från en kilometer till nästa och från minut till minut på specialsträckorna. De som kan lita på goda isspioner, korrekt väderinformation och bra intuition vid däcksvalet har en stor fördel.

Niofaldige världsmästaren Sébastien Loeb ställs mot dubble världsmästaren Sébastien Ogier i vad som har förutsättningar att bli en spännande duell i Rally Monte Carlo. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC) som återvänder till World Rally Championship i Citroën möter där försvarande mästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia. Båda förarna kan hävda att "Monte" är deras hemmaplan. Loeb/Elena har vunnit det mest prestigeladdade rallyt i rallykalendern vid sju tillfällen medan Ogier/Ingrassia har vunnit två.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08