Trippelseger för VW i Rally Monte Carlo
-En trippelseger i Rally Monte Carlo är en fantastisk prestation av hela Volkswagen-teamet och jag är mycket stolt över vårt lag, sade Dr. Heinz-Jakob Neußer, utvecklingschef i Volkswagen.
-Att inleda säsongen på det här sättet med en ny bil och under så svåra förhållanden överträffar alla våra förväntningar. Hella truppen har jobbat i full harmoni. Alla har ställt upp för varandra, alla har vetat exakt vad han eller hon måste göra och Volkswagen förtjänade verkligen att vinna. Teamet är nu med all rätt uppe bland de andra stora rallykonstruktörerna.
Drömstart för nya Polo R WRC
Nya Polo R WRC gjorde sin debut i 2015 års Rally Monte Carlo och det blev genast en succé. Ogier/Ingrassia och Latvala/Anttila körde den andra generationen av Volkswagens World Rally Car i "Monte", medan Mikkelsen/Fløene kommer att fortsätta i föregångaren fram till Rally Portugal. Det fyrhjulsdrivna kraftpaketet som nu utvecklar imponerande 318 hk gjorde en perfekt debut: nya Polo R WRC slutade som etta och tvåa, ett bättre resultat än säsongsstarten i både 2013 och 2014 års World Rally Championship.
Volkswagen in bland rallylegenderna
Trippelsegern i 2015 års Rally Monte Carlo var Volkswagens 23:e seger med Polo R WRC och elfte gången som Volkswagen haft mer än en bil på podiet sedan de gick in i VM-serien 2013. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia klev upp på pallen för 25:e gången i Rally Monte Carlo och för andra året i rad i "Monte." Därmed drar Ogier ifrån rallylegenden Colin McRae när det gäller antal WRC-segrar.
Etta, tvåa och trea i 2015 års "Monte" var också en historisk trippel i det här symbolladdade rallyt - endast den sjätte någonsin. Volkswagen är bara den femte tillverkaren sedan 1973 som kan notera en trippel i "Montes" historieböcker och kliver därmed in bland sådana legendariska tillverkare som Renault-Alpine, Lancia, Audi och Citroën.
Däcksval i svåra förhållanden
Torr asfalt med bra grepp - för att vara "Monte"- svartis, snö och slask, deltagarna i 2015 års Rally Monte Carlo fick möta allt detta. Och förhållanden som förändrades hela tiden från den ena kilometern till den andra gjorde däcksvalet mycket svårt. Varje förarpar måste välja 30 tävlingsdäck från Michelin bland de 82 de hade till förfogande, åtta hårda, 16 mjuka, 24 supermjuka, tio vinterdäck och 24 dubbade.
Seb versus Seb
De två första dagarna fick fansen njuta av duellen mellan de två Sébastien. Sébastien Ogier i Polo R WRC och Sébastien Loeb i Citroën var invecklade i en spännande kamp om ledningen. Ogier hade tagit en åtta sekunders ledning halvvägs in i rallyt när Loeb, som gjorde en rally comeback, förlorade massor av tid och rutschade utför i resultatlistan. Och så tog den prestigefyllda duellen slut just när den började bli som mest intressant. Det största hotet mot Sébastien Ogier var inte längre niofaldige världsmästaren utan teamkamraterna Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen
Personbästa
Andraplatsen för Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila och tredjeplatsen Andreas Mikkelsen/Ola Fløene var deras bästa resultat hittills i Rally Monte Carlo. Förra året kom Latvala/Anttila femma och Mikkelsen med dåvarande kartläsaren Mikko Markkula (FIN) slutade som sjua. Nu klättrade Latvala/Anttila upp till andra plats på den sjunde specialsträckan, en placering han behöll genom hela rallyt. Mikkelsen/Fløene tog sig upp till tredje plats på samma sträcka.
Pricken över i
Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila avslutade Rally Monte Carlo på ett nästan perfekt sätt. De klockades för den tredje snabbaste tiden i avslutande Power Stage.Med bonuspoäng till de tre snabbaste bilarna tog den finska duon ytterligare viktiga poäng i VM-sammandraget.
Citat efter Rally Monte Carlo
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
-Vilken fantastisk start på den nya säsongen! Att vinna Rally Monte Carlo är något speciellt för alla förare men ord kan inte beskriva vad en vinst här innebär för mig - det här är min hemmaplan. Vänner, familj och fans ger mig så mycket stöd och självförtroende här. Stämningen var magisk. Jag är glad att jag kan ge något tillbaka. Den här 83:e omgången av "Monte" är ett av de svåraste rallyn jag kan komma ihåg, när det gäller förhållandena. Att välja rätt däck var särskilt svårt i inledningen. Sedan var det den spännande kampen med Sébastien Loeb som gjorde spektakulära tider på torsdagen. Stort tack till mitt team och mina isspioner. Självklart är jag mycket glad över det totala resultatet för Volkswagen, så länge som jag är först. Jari-Matti och Andreas är de människor jag helst delar pallplatsen med.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
-Vi kunde inte ha önskat oss en bättre start. Vårt mål var hela tiden att sluta bland de fyra bästa och vi gjorde bättre än så. Jag är glad, det är en tyngd som lättat från mina axlar efersom mina tidigare starter i Rally Monte Carlo inte varit speciellt framgångsrika. Förhållandena var inte lätta och man måste kompromissa med farten för att få ett bra totalresultat. Det handlade inte längre om att sätta bästa tider. Trippeln är den bästa belöningen för hela teamet som lagt ned så mycket arbete och passion för att utveckla nya Polo.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
-Det var självklart en fantastisk start på den nya säsongen för hela teamet. Man firar inte en trippel i "Monte" varje dag. Jag är stolt över att ha bidragit till det. Men jag är också glad över att min egen säsong börjat så bra. Före starten hade jag varit glad över villken placering som helst bland de fem bästa. Tredjeplatsen överträffar alla mina förväntningar. Förhållandena under årets "Monte" var extremt svåra och det var första gången som jag startat när det varit både snö, is och hal asfalt. Redan från start hade jag fokus på att köra säkert och det lönade sig. Det var helt enkelt en drömstart.
Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport
-Vilket fantastiskt resultat för Volkswagen och särskilt för förarna. Inget rally är mer krävande än "Monte." Den mänskliga faktorn spelar mycket större roll där än i de andra rallyna. Jag är särskilt stolt över att Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen gav Volkswagen en så perfekt start på säsongen genom att sluta som etta, tvåa och trea. Det var ingen brist på konkurrenter, eller svåra förhållanden som krävde att man höll huvudet kallt. Jag är bara så stolt över hela teamet som arbetat perfekt tillsammans för att skicka ut Polo R WRC till specialsträckorna i perfekt skick varje dag.
FIA Rally World Championship (WRC),
Rally Monte Carlo – slutresultat
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3t 36m 40.2s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 58.0s
3. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 2m 12.3s
4. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 2m 43.6s
5. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 3m 12.1s
6. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 3m 12.9s
7. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5m 23.7s
8. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën + 8m 34.7s
9. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 9m 54.8s
10. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 10m 55.6s
FIA Rally World Championship (WRC),
Rally Monte Carlo – Power Stage resultat
1. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën 6m 30.5s
2. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën + 0.2s
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1.9s
FIA World Rally Championship (WRC), totala ställningen
Förarmästerskapet poäng
1. Sébastien Ogier 25
2. Jari-Matti Latvala 19
3. Andreas Mikkelsen 15
4. Mads Østberg 12
5. Thierry Neuville 10
6. Dani Sordo 8
7. Sébastien Loeb 6
8. Elfyn Evans 6
9. Kris Meeke 4
10. Martin Prokop 2
Konstruktörsmästerskapet poäng
1. Volkswagen Motorsport 43
2. Hyundai Motorsport 27
3. Citroën Total Abu Dhabi WRT 12
4. M-Sport 12
5. Jipocar Czech National Team 6
6. FWRT 1