Charlie Ahlberg är Sveriges bäste unge bilsportmekaniker
Priset delas ut årligen sedan 2006 till landets bästa unga tävlingsmekaniker under 25 år. Det instiftades av Bilproffs.se tillsammans med Svensk Bilsport som en satsning på unga svenska talanger på elitnivå i rally och racing och består av ett stipendium på 15 000 kronor för utbildning eller studieresa inom tävlingsmekanikerområdet.
–Det känns helt fantastiskt att efter en spännande och utvecklande säsong i tyska DTM-serien, få avsluta året med att ta emot Young Technician Award. Jag är mycket tacksam mot mitt team BMW-Schnitzer som gett mig chansen att utvecklas som tekniker och mekaniker i Europas hårdaste och mest avancerade racingmästerskap. Extra roligt är det att min chefsingenjör Albert Lau och Danny Meier från teamet är med här ikväll och delar glädjen med mig, säger Charlie Ahlberg.
Patrik Svensson, projektansvarig för MAFs och Bilproffs.ses satsning på motorsporten som rekryteringsplattform för framtidens medarbetare i motorbranschen, är mycket nöjd med valet av årets mottagare av Young Technician Award.
–Våra unga och duktiga mekaniker är goda ambassadörer för både mekanikeryrket och bilsporten. Charlie är en värdig representant för alla våra internationellt framgångsrika mekaniker och tekniker. Jag kan även med glädje konstatera att utmärkelsen sedan starten för åtta år sedan nått en hög status i motorsportvälden och att den har stor betydelse för våra pristagare, säger Patrik Svensson.
Utöver utmärkelsen Young Technician Award delade juryn i år ut två hedersutmärkelser.
En av dem gick till Kristian Ceder mekaniker i Peugeot Red Bull Hansen Junior team. Han belönas med en plats i Svensk Bilsports elitsatsning Sweden National Junior team, där han får stöd i att utvecklas vidare tillsammans med sitt team som mekaniker på elitnivå. Den andra utmärkelsen gick till Rasmus Eriksson, Team Myran, Sveriges minsta formelteam. Han får ett diplom och en check på 1000 kronor som ett erkännande för att även de små teamen med sina begränsade resurser betyder mycket för utvecklingen av våra duktiga svenska racingmekaniker och i detta fall även föraren, då Rasmus rattar den bil han är mekaniker på.