23948sdkhjf

Stålet fortsatt starkt inom automotive

Stålet behåller sin ställning som det stora volymmaterialet i personbilar och tunga fordon, men det utmanas av nya material i jakten på minskad fordonsvikt.
Detta kommer att avhandlas på det seminarium kring viktreduktion genom nya material och konstruktionslösningar som FKG arrangerar i Karlstad 11 februari.

Däremot ökar materialmixen mellan i första hand förfinade stålmaterial och aluminium men också kompositer. I sig innebär detta även utmaningar inom produktions- och fogningsteknik för att inte minst för att klara trafiksäkerhetskrav. Men förändringar kostar när produktionslinjer måste förändras.

En högre andel höghållfast stål och aluminium, där har vi framtidens material i personbilar för att minska CO2 och bränsleförbrukning genom viktreduktion, menar Kenneth Olsson, affärsutvecklare inom automotive, på ståljätten SSAB.
– Vi ser en ökad materialmix, det höghållfasta stålet ökar medan det mjuka stålet går tillbaka. Den stora förtjänsten med höghållfast stål är att det behövs för att klara fem stjärnor i trafiksäkerhetstester som EuroNCAP, säger Kenneth Olsson.
– Det enda material som till största del kan konkurrera med stål är aluminium. Men materialkostnaden är till stålets fördel jämfört med aluminium, menar Kenneth Olsson.

Magnesium och kolfiberarmerad plast är ytterligare material som han nämner i jakten på att reducera ett fordons vikt. Men intresset för dem är ännu inte så stort i konventionella bilar, främst ur ett kostnadsperspektiv.

Den ökade materialmixen öppnar för svenska leverantörsföretag.

Inxide är ett uppstartsföretag med ambitionen att bli en svensk storproducent av kompositlösningar för volymanvändning inom fordonsindustrin. Företaget har grott ur det svenska forsknings- och utvecklingsprojektet SåNätt där fler än 30 leverantörsföretag – inom ramen för det strategiska fordonsforskningsprogrammet FFI – reducerade vikten på en Volvo S60 med 40 procent.
– Viktreduktionsprojektet SåNätt är ett skolexempel både som forsknings- och utvecklingsprojekt och på vad svensk fordonsindustri kan åstadkomma med gemensamma krafter, menar Anders Holmkvist, tidigare projektledare för SåNätt och i dag produktions- och kvalitetschef på Inxide.

Seminariet, som hålls i anslutning till Rally Sweden, arrangeras av FKG – Fordonskomponentgruppen i samarbete med lättviktsarenan LIGHTer samt med stöd från Vinnova, Tillväxtverket och Karlstads kommun.

Komplett program för seminariet: http://www.fkg.se/wp/wp-content/uploads/2014/10/Inbjudan-Automotive-Meeting-Point-Karlstad.pdf
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111